I Göteborg byggs just nu världens första hybrid-elflyg med plats för 30 passagerare. På Örebro Airport följer man utvecklingen noga och man vill vara en av de första flygplatserna i landet att möjliggöra för laddning av elflyg.
– Det här är ett hållbarare sätt att resa i luften. Så jag tror definitivt att det här är framtiden, säger Cecilia Larsson.
Elförbrukningen kommer öka rejält på Örebro Airport
Från sommaren har det kommunala elbolaget Kumbro börjat förse flygplatsen med grön el. Fram till 2030 beräknas elförbrukningen mycket mer än fördubblas vid flygplatsen, och det handlar först och främst om att möjliggöra för laddning av de tunga fordonen till och från flygplatsen.
– Vi tittar på att förstärka elkapaciteten i olika steg. Det första handlar om transporterna med tunga fordon till och från flygplatsen, hur vi ska kunna ladda fordonen när de kommer att elektrifieras. Och i förlängningen blir det också ett sätt för att ladda flygplanen på, säger Håkan Gustafsson, affärsutvecklare på Kumbro.
”En överlevnadsfråga”
Flygplatsen i Örebro beskrivs med sitt läge som Skandinaviens fraktnav där det går mycket tunga transporter längs vägarna till och från flygplatsen. Här kan elflyget också bli ett viktigt inslag i framtiden.
– Vi vill vara bland de första som använder den nya tekniken. Kan inte vi möta upp de ökade kraven som logistikföretagen har, då står vi oss kort. Så för oss är det en överlevnadsfråga, säger Mikael Smedberg, vd på Örebro Airport.
Oslo, Köpenhamn och Helsingfors drömdestinationer
Förutom transporter av varor kan elflyget i framtiden spela en viktig roll när det kommer till passagerartrafik, tror flygplatsen.
– Det kommer kunna gå att ta sig mellan regionala flygplatser på ett annat sätt vilket är grundtanken i en rad projekt som det tittats på. Huvudstäderna i Norden är intressanta men det är mycket marknaden som bestämmer, säger Cecilia Larsson.