– Viktigast är att öka andelen som går, cyklar eller åker kollektivt, att vi försöker stimulera det, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Resvanorna i kommunen har inte förändrats nämnvärt de senaste decennierna. Det nya målet om att 60 procent av resorna ska vara gång, cykel eller kollektivtrafik och att endast 40 procent ska ske med bil är inte heller nytt – utan samma som i kommunens trafikprogram från 2014.
Tydlig vision
Men nu finns en ny strategi för trafiken, särskilt i innerstan, och visionen mot 2040 är tydlig. Det ska bli mindre attraktivt med egen bil i stan och de hållbara resorna ska bli fler.
– Många saker vi jobbar med är redan i linje med det här, som citylinjen, nya cykelbanor och cykelparkeringar, säger Andreas Ahlstam.
Bilarna ska få mindre plats
Andelen eldrivna fordon ska också öka, samtidigt som bilarna ska få minskad yta. Den nya strategin lyfter också bättre möjligheter att dela på fordon, alltså bilpooler istället för privat ägande.
Det är framförallt innerstadsbor och boende i ytterkantsområdena som förväntas förändra sitt sätt att förflytta sig. De som bor på landsbygden förväntas inte ändra beteende i samma utsträckning.
– Vi tror att det är svårt att ersätta bilen med andra transportslag på landsbygden. Där kommer man inte behöva göra lika stor förändringar som inne i stan.
Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål
2023
Innerstaden: 78 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.
Andelen resor med bil var 39 procent.
Ytterstaden: 52 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.
Andelen resor med bil var 48 procent.
Landsbygden: 28 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.
Andelen resor med bil var 74 procent.
2040
Innerstaden: ca 87 000
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.
Ytterstaden: ca 56 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.
Målet för andelen resor med bil är 40 procent.
Landsbygden: ca 32 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.
*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.
Källa: Örebro kommuns trafikstrategi
Ny trafikstrategi i Örebro
Mikael • Ja herre gud, om strategin har till syfte att ta död på Centrum i Örebro så är man ju redan på god väg att lyckas, kul för de som vill ha det lugnt och stilla i centrum, jag undviker redan centrumkärnan så ofta och mycket jag kan . Tyvärr ligger ju USÖ lite för centralt för att jag helt skall kunna överge centrum för tex Marieberg. Tycker uppriktigt synd om affärsidkarna i centrum som kommer dö i än större antal än vad hitintills skett.
Tomas • Trångsynthet är slående... som kommuninvånare betalar vi alla skatt, men vi lite utanför stadskärnan får mindre och mindre möjligheter att ta del av kultur och evenemang. Att handla i centrum är uteslutet. Vi har 8km in till stan, men väljer nu att åka till Kumla och Hallsberg för ärenden som inte går att utföra i Mariebergs köpcentra. Konsekvenstänk är något som prioriterats bort i kommunstyret. Vill kommuninvånarna något annat än politikerna så fuskar man bort demokratin.
Helena • Jag måste också tillägga att denna trafikstrategi känns sjukt föråldrad. Redan nu ser vi en mängd elbilar rulla ute på gatorna och de blir fler för var dag som går, om fem år kommer de vara avsevärt fler av dem, om 7-10 år är de troligtvis i klar majoritet. Inga avgaser -inget buller. Varför ska de då inte få rulla inne på Örebros gator? Måste ju vara århundradets feltänk!
T • Vad människor behöver förstå är att vi lever i en tid där vi i Sverige måste göra livsstilsförändringar för att planeten ska vara en säker plats att bo på i framtiden. Min familj gör vår del, och jag är glad att Örebro kommun vågar ta dessa beslut. Vi är många som gör stora uppoffringar för miljön!
Rutan • Så bra att Örebro gör allt för att slippa besökare från andra orter och turister. Som länsbo på andra sidan landskapsgränsen väljer vi fortsättningsvis att åka till trevliga Karlstad om vi behöver shoppa sådant som inte finns på hemmaplan.
Tyvärr är det dock marmorpalatset som benämns USÖ som gäller om man blir allvarligt sjuk eller ska föda barn efter slakten av de välfungerande länsdelssjukhusen, men då får det bli ambulans i fortsättningen
Ingela • Hur tänker man för ALLA oss som inte bor centralt, utan i kranskommunerna. Busslinjer läggs ner. Och framkomligheten begränsas. Ska vi straffas med högre parkeringsavgifter för att vi inte kan ta bussen. Vi besitter kvalifikationer och hög kompetens som Örebro, örebroare och staden behöver. Dessutom ingår även krans kommunerna i Örebro län, trots att det inte verkar så. Exempelvis sjukhuset USÖ är ju även för oss. Det blir ju lätt för ansvariga att stå och prata om att ta cykeln, eller att barnen ska ta cykel. Vi och våra familjer kan ju inte ens ta bussen. Alla kan ju inte bo i Örebro centralt,
Elisabeth • Kollektivtrafiken är fantastisk där den finns.
För oss som blir av med vår busslinje och för alla utanför tätorten som saknar buss är den nya strategin uttryck för skenhelighet
Cyklar gärna men eftersom jag som snart blir av med buss 824 inte får ta med cykeln på någon av de linjer som finns inom 6-9 kilometers avstånd så är bilen det enda alternativet
David • Cityhandeln har varit trevlig, men den kommer att bli till ett minne när trafikstrategin genomförs. Varför vill de inte låta cityhandeln leva? Vad är det för kul och lockande med en stadskärna som bara har restauranger? Jag cyklar varje dag och tycker att den här strategin är kontraproduktiv. Det finns saker som inte går att laga när de går sönder! Och vad hände med att man får välja själv vilket liv man vill leva?
Johan • Man försöker driva fram förändring genom att försvåra vanligt folks vardag, i hopp om att de ska anpassa sig till politiska mål som satts på en orimligt hög nivå. Men bilarna försvinner inte – de tar nu småvägar genom villaområden som Sörby för att undvika trafikstockningar där bilar står på tomgång. Alla har inte råd med elbilar, och alla har inte möjlighet att bo centralt som många politiker. För de är kostnaden för bussbiljetter inte ett bekymmer heller.
Det här är inte rättfärdigat. Örebro kommun går back, och politiker fortsätter att prioritera symbolpolitik som försämrar invånarnas vardag, allt under täckmanteln av "hållbarhet". Samtidigt är Sverige redan en världsledare i utsläppsminskningar. Hur mycket mer ska vanligt folk behöva uppoffra?