6 år efter dödsolyckan – nu ställs rälsföretaget till svars

Uppdaterad
Publicerad

I 129 kilometer i timmen dundrade X 2000-tåget igenom Kimstad. På spåret brevid utfördes banarbete med en grävlastare. Lastarens skopa drog rätt in i tåget och slet upp ena sidan. 20 tågresenärer skadades och en ung kvinna dog.

I höst är det sex år sedan den stora tragiska tågolyckan i Kimstad 2010. Först idag inleddes rättegången i Norrköpings tingsrätt mot företaget Strukton Rail, som ansvarade för banarbetet.

– Det är normal att det tar så lång tid eftersom det är ett komplicerat fall, berättar kammaråklagare Jan Olof Andersson för SVT Nyheter Östs reporter på plats i tingsrätten.

Tågolyckan i Kimstad

Drog upp vänstra sidan

Struktons grävlastare arbetade på det intilliggande spåret och hade halkat av spåret. För att kunna komma upp på spåret igen lyfte föraren upp frontskopan för att kunna sikta in sig på rälsen igen. Just då kom ett X 2000-tåg i 129 km/h och körde in i frontskopan. Vid olyckan blev tågets hela vänstra sida skadad.

2,5 miljoner hotar i bot

Haverikommissionen har tidigare konstaterat att olyckan berodde på bristande rutiner i skydds- och säkerhetsplaneringen hos Trafikverke och att olyckan inte skulle ha skett om det intilliggande spåret hade stängts av för trafik.

– Strukton Rail har brustit i säkerheten och jag hoppas att detta kan mynna ut i att de får en företagsbot på 2.500.000 kronor, säger Jan Olof Andersson, kammaråklagare.

”En tragisk olycka”

Strukton Rails försvarsadvokat Jens Tillqvist menar att företaget har följt rutinerna som de ska.

– Det är en tragiskt olycka men Strukton Rail har inte brustit i säkerheten, säger Jens Tillqvist till SVT Nyheter Öst.

Den unga kvinnan som dog var hemmahörande i Örebro och av de 20 tågresenärer som skadades så skadades nio allvarligt vid olyckan. Ombord på tåget fanns 250 passagerare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolyckan i Kimstad

Mer i ämnet