• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Joakim och Jonna Lundell Foto: TT

Influerarparet från Norrköping mäktigast i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Influerarparet Jonna och Jocke Lundell är återigen störst på sociala medier och Sverigedemokraterna är det dominerande partiet. Detta enligt Maktbarometern 2021.

Paret Lundell har bytt plats med förra årets vinnare, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) som i år blir trea. Influeraren och författaren Therése Lindgren ligger kvar på andraplatsen.

– Den här trion har verkligen skapat en sorts elit på sociala medier och det har varit så de senaste åren. Sociala medier bygger väldigt mycket på att skapa relationer och de här har varit väldigt duktiga på detta, kommenterar Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten resultatet.

Norrköping

– Jag lyssnar ofta på våra följare vilket nog gör att de känner att de påverkar våra val på riktigt. Vi har också gjort en massa nya saker på Youtubekanalen under året, vilket satte fart på kanalen, skriver Jocke Lundell i ett textmeddelande till TT.

Lamotte klättrar

Klättrare är journalisten Joakim Lamotte som hamnade på en fjärdeplats. Artisten Jacke Sjödin kom från ingenstans till plats 45. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar nådde plats 127.

Sverigedemokraterna är det dominerande partiet på sociala medier, tätt följda av Socialdemokraterna som har flera profilerade politiker på de digitala plattformarna.

Medieakademin har kartlagt aktiviteten på de sociala medierna Twitter, Facebook, Instagram och Youtube och utifrån rankningen på dessa medier har listan Maktbarometern skapats, vilken visar vilka som totalt har mest inflytande. Den fokuserar inte på trafiken till hemsidor och tv-kanaler, som också kan påverka.

Skapa propagandamaskiner

Startpositionerna på sociala medier är väldigt tydliga inför valet, men det är en mycket begränsad del av väljarkåren, två-tre procent, lite högre på Facebook cirka tio procent, som följer valrörelsen via sociala medier och gillar inlägg, säger Emanuel Karlsten.

– Men det är inte hela bilden heller eftersom partierna vill nå så kallade pratare, personer som sprider budskap vidare, därför kan sociala medier vara ganska viktiga. Partier kan skapa propagandamaskiner och sätta agendan.

För två år sedan var SVT Nyheter Öst på plats när Jocke och Jonna Lundell arrangerade loppis i Norrköping. Mer om det i klippet nedan:

Maktbarometern (förändring sedan listan 2020)

Årets makthavare 2021

1. Jonna och Jocke Lundell. (+2)

2. Therése Lindgren (+-0)

3. JLC (-2)

4. Joakim Lamotte (+10)

5. Sverigedemokraterna (+4)

6. Situationer (+-0)

7. Newsner (+5)

8. Mauri Hermundsson (+10)

9. IJustWantToBeCool2 (-1)

10. Viral king (-5)

Mäktigast på Twitter

1. Hanif Bali (+2)

2. Carl Bildt (+-0)

3. Greta Thunberg (-2)

4. Ivar Arpi (+1)

5. Jonas Sjöstedt (-1)

Mäktigast på Instagram

1. Joakim Lundell (+2)

2. Lucas Simonsson (-1)

3. Situationer (+1)

4. Therése Lindgren (-2)

5. Sveriges roligaste barn (+85)

Mäktigaste på Youtube

1. Therése Lindgren (+-0)

2. Jonna och Jocke Lundell (+-0)

3. IJustWantToBeCool2 (+-0)

4. Uppdrag: Mat (+3)

5. Pontus Rasmusson (+7)

Mäktigast på Facebook

1, Joakim Lamotte (+3)

2. Sverigedemokraterna (+3)

3. Fredags fräckisen (-1)

4. Newsner (+2)

5. Jimmie Åkesson (+26)

Källa: Medieakademin/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrköping

Mer i ämnet