Roger Eklund-Åkesson, till vardags kommunpolitiker i Norrköping, ville fira fruns 50-årsdag med familjen. Men resan med Detur sköts upp och ställdes till slut in. Familjen fick köpa en ny resa med ett annat bolag.
– Det känns skit. Det är närmare 80 000 vi ligger ute med, säger Roger (se video).
Han är långtifrån ensam om att vara kritisk till Detur, som återkommande ställt in resor med kort varsel under hela 2021 och dessutom dröjt med att återbetala de pengar som resenärerna haft rätt att få tillbaka inom 14 dagar.
Efter Deturs konkurs har resenärer möjlighet att ansöka om pengar från bolagets resegaranti, som hanteras av myndigheten Kammarkollegiet. Detur har för sitt svenska bolag deponerat ungefär 25 miljoner och därutöver stora summor för sina norska, finska och danska bolag.
”Otrolig mängd”
Till Kammarkollegiet har det hittills kommit in 3 600 ansökningar, vilket enligt myndigheten är ovanligt många. Drygt 900 kom före konkursbeskedet men under de senaste dagarna har ansökningarna strömmat in.
– Det är en otrolig mängd ansökningar, många fler än det brukar vara vid konkurser, säger Ingela Allenbert, advokatfiskal vid Kammarkollegiet.
Fortfarande har man inte fattat några beslut om bifall eller avslag.
Handläggningstiden bedöms till fyra till sex månader, så ingen kommer att få några pengar tillbaka före jul. Och Kammarkollegiet har ett tråkigt besked till en stor del av de resenärer som fick sina resor inställda i våras och somras.
För sent
– Om det var för tre månader sedan som man fick sitt besked om en inställd resa är det tyvärr för sent att ansöka nu, säger Ingela Allenbert.
Det krävs också att den inställda resan berodde på att bolaget varit på obestånd eller i konkurs. Den förklaringen har Detur bara angivit i sina senaste meddelanden till kunderna, men Kammarkollegiet utreder nu om det ändå kan finnas tidigare fall som förklaras av bolagets ekonomiska situation, och om dessa i så fall ska omfattas av resegarantin.
– Den analysen måste vi göra, säger Ingela Allenbert.