Tusentals resenärer drabbade – efter Trafikverkets byte av system

Uppdaterad
Publicerad

Tusentals resenärer i Skåne har drabbats av inställda eller försenade tåg den senaste veckan. Orsaken: Trafikverkets nya planeringssystem. I en intern rapport beskrivs läget som “extremt”.

– Just nu är det vi som orsakar störningarna, säger Kenneth Fridolin på Trafikverket.

Elva dagar har gått sedan Trafikverket bytte planeringssystem för tågtrafiken i Sverige. På trafikledningscentraler runt om i landet blir läget allt mer ansträngt – och det drabbar även resenärerna.

I ett mejl som skickades till Trafikverket härom dagen skriver Skånetrafiken bland annat att 40 procent av tågen över Öresundsbron ställts in.

”Det går inte längre att förstå och beklaga”, konstaterar Skånetrafiken och skriver att de från och med nu kommer vara tydliga med att orsaken till störningarna är det nya planeringssystemet.

– Vi kan bara beklaga. Det är så klart inte roligt att ha en situation där resenärer drabbas, säger Kenneth Fridolin, chef för trafikledningsområde syd Trafikverket.

Kräver akutåtgärder

Situationen har fått Trafikverkets ledningsgrupp i Malmö att kräva akuta åtgärder. I interna dokument som SVT har tagit del av beskrivs det ansträngda läget i en rad punkter, här är några av dem:

• Tågnummer har försvunnit efter systembytet, vilket tvingat personalen på trafikledningen att manuellt byta varje nummer på vissa tåg.

• Möjligheten att ställa in och omleda tåg vid eventuella störningar beskrivs som starkt begränsad. “Det skapar snabbt en obalans i systemet” vilket gör att det “korkar igen”.

• På grund av att förseningar fortplantar sig i systemet så ringer lokförare konstant till trafikledningen.

• Korttidssjukskrivningar har ökat med 100 procent i Malmö.

”Tungt för personalen”

– Det är tungt för personalen på trafikcentralerna och det ser nog likadant ut i hela landet, säger Kenneth Fridolin.

SVT har den senaste tiden granskat effekterna av Trafikverkets nya planeringssystem – som infördes trots upprepade varningar från såväl tågbolag som anställda inom myndigheten. Efter en vecka med det nya systemet hade över 400 akuta fel eller brister rapporterats in.

Även om tågtrafiken i landet hittills har rullat bättre än tågbolagen befarat så har personalen drabbats hårt.

– Vi ska göra en ordentlig utvärdering av hela projektet, säger Kenneth Fridolin.

Har du tips om tågsituationen? Tipsa våra granskande reportrar här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.