Enligt Region Skåne är det med anledning av covid-19 som man köpt in det nya digitala verktyget Plattform24 och syftet är att göra den skånska vården mer tillgänglig för patienterna.
Själva tjänsten heter precis som tidigare, Primärvården Skåne online, och riktar sig till både vuxna och barn med lättare medicinska besvär.
Ledningen glädjs
Patienten ska digitalt via vårdcentralens hemsida eller 1177.se kunna kontakta en sjuksköterska eller läkare för bedömning och eventuellt recept. Om patienten behöver träffa en doktor eller sjuksköterska bokas en tid för ett traditionellt besök på patientens vårdcentral.
– Det är mycket glädjande att vi återigen kan erbjuda våra patienter digitala besök under denna oroliga tid och i den annorlunda situation vi befinner oss i, säger Sofia Ljung, förvaltningschef för Primärvården i Skåne, i ett pressmeddelande på fredagen.
Det nya avtalet är värderat till 588 000 kronor och är skrivet på sex månader. Region Skåne har använt sig av ett icke annonserat förfarande för upphandlingen.
Levererade även ”coronaappen”
Region Skånes nya digitala verktyg levereras av Platform24 som ägs av av Investor och Apoteket AB. Platform24 arbetar nära den digitala vårdgivaren Doktor24 som ingår i samma koncern.
Det var Platform24 som stod bakom den så kallade ”coronaappen” som levererades till MSB för en tid sedan men som sedan stoppades av Folkhälsomyndigheten.
Efter Vårdexpressen
Primärvården online startade redan i höstas i Skåne, då med det digitala verktyget Vårdexpressen, som stoppades efter en kort tid. Region Skåne avbröt samarbetet med bolaget bakom Vårdexpressen efter att SVT Nyheter Skåne och Uppdrag granskning bland annat ifrågasatt den upphandling som låg till grund för inköpet av Vårdexpressen.
Primärvården Skåne online i sin nya form med det nya digitala verktyget kommer att öppna den 16 juni.
En större upphandling av digital vård planeras av Region Skåne men det är ännu oklart när den kommer att genomföras.