En tvådelad bild, den vänstra visar en lektion med läraren i bakgrunden. I fokus är en mobiltelefon som göms under en bänk. Den högra bilden visar forskaren, en kvinna med långt rött hår, som pratar och lyfter handen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mobiltelefonen kan leda till stökiga klassrum, men också skapa studiero. Hör forskaren Anita Grigic Magnusson berätta om sina observationer i klippet ovan. Foto: Berit Roald/TT och Amorina Ahlsell/SVT

Forskare: Då kan mobilförbud leda till stökigare klassrum

Publicerad

Regeringen vill införa mobiltelefonförbud i grundskolan – men leder det till att eleverna blir mer fokuserade i klassrummen?

Ibland – men det kan också bli stökigare i skolan, menar forskaren Anita Grigic Magnusson.

– Ett mobiltelefonförbud är väldigt svårt att upprätthålla, säger Anita Grigic Magnusson, forskare vid Göteborgs universitet, som skrivit sin avhandling om användning av mobiltelefon i skolan.

Mobilförbud på rasten

I dag är privat användning av mobiler i klassrummet inte tillåtet, om det inte är motiverat i undervisningen (se faktaruta).

Utöver det kan skolorna själva välja vilka regler de ska för mobiler, till exempel på rasterna.

Men regeringen ska tillsätta en utredning om generellt mobilförbud, från morgon till eftermiddag, i den svenska grundskolan.

– Eleverna störs och tappar koncentrationen. Det sker saker i telefonerna som kan vara jobbiga, sa statsminister Ulf Kristersson (M) till SVT i augusti.

Kringgick förbudet

I flera studier har Anita Grigic Magnusson intervjuat lärare och elever, och gjort studier på plats i skolor med och utan mobilförbud. Forskningen visar en bredare bild:

  • Elever använder också sina privata mobiltelefoner som en del i undervisningen, till exempel genom att kommunicera om skolarbete eller söka fakta.
  • I flera fall skapade mobilförbudet störningsmoment i klassrummet: försök att upprätthålla reglerna ledde till konflikter mellan elever och lärare.
  • Det observerades också att eleverna utan mobiltelefoner kunde gå runt i klassrummet och prata högt, och därigenom störa sina kamrater ännu mer.

– Eleverna efterfrågar regler. Samtidigt finns det mycket positivt man kan göra i skolans värld med mobiltelefonerna, säger Anita Grigic Magnusson.

”Kontraproduktivt”

Anita Grigic Magnusson tycker att reglerna som finns i dag är bra – att rektorer, med hjälp av elever och lärare, får utforma egna riktlinjer för när det är okej och inte med mobiler.

– Det blir lite kontraproduktivt att förbjuda den teknologi som eleverna använder allra mest.

Hör Anita Grigic Magnusson berätta mer i inslaget.

Så säger skollagen idag – om mobiltelefoner i klassrummet

Vid undervisning i de obligatoriska skolformerna, fritidshemmet, gymnasieskolan samt anpassade gymnasieskolan får mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning bara användas om:

• Det sker enligt lärarens instruktioner i syfte att främja elevernas utveckling och lärande, eller

• Användningen utgör extra anpassningar eller särskilt stöd.

Det innebär att privat användning av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning som huvudregel inte är tillåten i undervisningen.

Rektorn kan även besluta att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning ska samlas in vid början av varje skoldags början, och återlämnas senast vid skoldagens slut.

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.