– Det var inget företag som lämnade in ett vinnande anbud som hade fordon som drevs på biogas, säger Mattias Ask, trafikdirektör Kalmar länstrafik.
Det senaste året har tre biogasbussar exploderat i Kalmar län, en i Västervik och två i Nybro. Samtliga bussar är ombyggda, men det är fortfarande oklart om det är orsaken till explosionerna.
Enligt Mattias Ask handlar det inte om att regionen dragit öronen åt sig vad gäller biogas efter den senaste tidens explosioner i gasbussar.
– Vi har jobbat med upphandlingen i över ett år och vetat från början att det finns få fordon som drivs på biogas.
Annorlunda marknad
Anledningen till att regionen inte ställt biogas som ett krav för de företag som deltog i upphandlingen var att fordonsmarknaden ser annorlunda ut nu jämfört med när den senast upphandlingen gjordes.
– Lagstiftning styr mer mot el och vätgasfordon och då följer så klart branschen efter.
El och förnybar diesel
Upphandlingen omfattar 109 fordon. Cirka tio procent av dem kommer drivas på förnyelsebar el och övriga på HVO100, förnybar diesel. Åtta olika entreprenörer kommer köra trafiken och trafikstart sker den första januari 2026.
Upphandlingsbeslutet är möjligt att överklaga fram tills slutet av juni då avtalen signeras.