För tio år sedan var det över 1300 personer som sökte ett grundlärarprogram vid Linnéuniversitetet – i år är siffran hälften så många, 648 stycken. Trots nationella satsningar på lärarlöner är det en trend i hela Sverige.
Linnéuniversitetet har ökat sina ansträngningar för att nå blivande lärare.
– Inför den här terminen har man kontaktat alla studenter som sökt. Och vi tror att fler har påbörjat sina studier av den anledningen, säger Tor Ahlbäck, lektor i pedagogik och ledare för grundlärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Sämre betyg
Trots det har man inte fyllt alla platser – och det genomsnittliga meritvärdet för de antagna studenterna har sjunkit med 1,23 meritpoäng på tio år.
– Det har självklart stor betydelse och det märker vi i lärarutbildningen. Det handlar om att klara av de akademiska studierna, det ställer stora krav
Kan man inte bli en jättebra lärare, även om man har sämre betyg?
– Absolut. De som är lite äldre och misslyckats med sina gymnasiestudier, de kan bli fantastiska lärare. För de känner motivation. Men de kan ha större utmaning under utbildningen.