Att magnetventilerna var ur funktion fick till följd att gastanken kunde fyllas men saknade möjlighet att tömmas vid för högt tryck, enligt utredningen.
Temperaturskillnader förvärrar
Men även vädret tros ha spelat in. Vid snabbtankning i kallare väderlek har sannolikt gastankarna kunnat uppnå för höga trycknivåer på grund av de trasiga ventilerna. När temperaturen sedan snabbt ökat under våren har detta lett till ökade påfrestningar, vilket över tid kan ha försämrat gastankarnas hållfasthet.
Ett för högt tryck i kombination med försämrad hållfasthet bedöms som den främsta orsaken till explosionerna, summerar utredningen.
– Det man bör fortsätta att titta på är specifikationen på ventilerna i relation till det svenska klimatet och de miljöförutsättningar som finns här, säger Björn Kullman, Sverigechef på bolaget Element som har gjort utredningen.
Ingen hålls ansvarig för olyckor
Utredningen har inte tittat närmare på varför magnetventilerna inte fungerade i just den ombyggda bussmodell som KLT använde. Inte heller vem som bör hållas ansvarig för olyckorna.
– Utredningen har inte lyckats säkerställa vilka aktörer som bär huvudansvaret för att explosionerna ägde rum. Denna fråga behöver utredas vidare, säger Björn Kullman.
Gått igenom besiktningar
Efter att den första gasbussen exploderade i Västervik 2023 besiktigades fyra liknande gasbussar i Kalmar län. Trots det så exploderade ytterligare två gasbussar i Nybro.
Är magnetventilerna något man borde kollat i en besiktning?
– Det kan jag tycka, säger Björn Kullman.