På vuxenutbildningen i Rinkeby finns flera elever som är analfabeter, något som gör det ännu svårare att lära sig det svenska språket. Men Ari Nouri ser också en nyfikenhet och motivation hos sina elever. Ett speciellt driv finns hos de som har barn, eftersom de har svårt att hänga med i bland annat skolgången.
– En annan svårighet är att barnen blir föräldrar. Att de tolkar för föräldrarna och det är inte den rollen som de ska ha, säger Ari Nouri.
”Inte en lätt uppgift”
En gång i månaden träffar Ari Nouri andra lärare från bland annat SFI i Skärholmen för att diskutera hur man kan jobba med just elever med analfabetism.
– Det är inte en lätt uppgift för lärare som jobbar med en sådan målgrupp. Det är jättesvårt att hitta forskning och jobba med beprövade metoder.
Vad är analfabetism?
Analfabetism betyder att en person saknar förmågan att läsa och skriva. I dagens i-länder med obligatorisk skolgång är det ovanligt att helt sakna den förmågan.
Istället använder man ibland begreppet funktionell analfabetism. Man saknar då förmågan att läsa eller skriva på ett sådant grundläggande sätt att det skapar svårigheter i ens vardagliga liv.
Personens läsförmåga ligger då under genomsnittet för en elev som har slutat i mellanstadiet.