Tipset från visselblåsaren var tydligt: Entreprenörerna som var ansvariga för vinterväghållningen och halkbekämpningen i Stockholms stad hade satt i system att fuska.
SVT Nyheter Stockholms granskning av fallet ledde till att staden polisanmälde entreprenörerna och inledde en egen och en extern utredning av bristerna.
Skulle ha dumpat snö med golfbil
Utredningarna avslöjade flera brister. Entreprenörerna kunde inte visa upp tillfredsställande gps-spår över gator de borde ha snöröjt, loggar visade förseningar och en av entreprenörerna hade dessutom registrerat att de dumpat massor av snö med fordon som saknade möjlighet att ens frakta snö – bland annat flera skrotbilar och en golfbil.
Den externa granskningen visade också att Trafikkontoret inte heller skött kontrollerna av snöröjningen tillräckligt bra och tecken visade på olämpliga vänskapsband mellan anställda på Trafikkontoret och entreprenörerna.
Får betala tillbaka för en enda brist – försening
Men polisutredningen lades ner och förhandlingen med entreprenörerna om viten har därefter pågått i nästan två år. Nu väljer staden att kräva tillbaka pengar för en enda granskad dag, 3 februari 2019, dagen efter ett stort snöfall. Bristen handlar om försenad snöröjning.
Har staden varit tillräckligt bra på att utfärda viten?
– Nej, vi har inte varit bra på det. Det är också därför vi gjort om hela organisationen på trafikkontoret. Nu är det inte längre samma personer som har kontakt med bolagen som granskar dem, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.
Peab: Snömängderna vintern 2018/2019 en stor utmaning
Företaget som ska betala mest i vite är Peab, 700 000 kronor. I en kommentar skriver företaget att snömängderna blev en stor utmaning för företaget, som hade flest vinterentreprenader av alla åt Stockholms stad.
”Samtliga av våra arbeten genomfördes, dock med vissa förseningar på sina ställen, vilket ledde till viten – helt enligt avtal. Redan inför förra årets vinter, då snön i princip uteblev, hade vi gjort en rad förbättringar vilka förstås gäller också nu”, skriver Peab.
Före detta arbetsledaren: ”Snöröjarna lurar Stockholms stad”
Trafikkontoret svarar på korruptionsanklagelserna – från våren 2019
Så mycket ska entreprenörerna betala tillbaka per stadsdel
Peab:
Enskede/Årsta/Vantör: 340 000 kronor
Södermalm: 180 000 kronor
Norrmalm: 140 000 kronor
Hässelby/Vällingby: 40 000 kronor
Totalt: 700 000 kronor
Svevia:
Spånga/Tensta, Rinkeby/Kista: 130 000 kronor
Östermalm: 50 000 kronor
Kungsholmen: 40 000 kronor
Bromma Västerled: 30 000 kronor
Totalt: 250 000 kronor
Tylömarks:
Farsta/Skarpnäck: 130 000 kronor
Totalt: 130 000 kronor
Förseningsvitet är sammanställd genom beräkningen 5 000 kronor per försenad timme.
Källa: Stockholms stad