• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Flera storföretag har annonser i podden som publicerar ocensurerad ljudfiler från rättegången – nu bryter två av företagen annonssamarbetet. OBS: Genrebild. Foto: Martina Holmberg / TT

Efter SVT:s granskning – Acast stoppar all reklam i rättegångspodd

Uppdaterad
Publicerad

Flera stora företag gör reklam i podcasten ”Brottmålspodden” som publicerar ocensurerade ljudfiler från rättegångar. Nu stoppar Acast all reklam kopplad till podden, efter SVT:s granskning.

Tjänster som publicerar ljudinspelningar från rättegångar har blivit allt fler. Företeelsen kritiseras av röster inom rättsväsendet, för riskerna att färre vågar vittna. Nu stänger Acast av all annonsering i podden.

Podcastplattformen har tydliga regler som allt innehåll måste följa, enligt Fanny Broms Seving, marknadschef för Acast i norden.

– I det här fallet valde vi att stänga av annonseringen i podden så snart vi blev uppmärksammade på innehållet, uppger hon i en skriftlig kommentar till SVT.

Ikea: ”Vi beklagar”

”Brottmålspodden” publiceras på plattformar som Acast, Podme och Spotify och ligger högt på topplistorna. Företag som Ikea, Hallon, McDonalds, Booli och Disney+ annonserar i podcasten.

– Reklamen har hamnat i podden genom annonsnätverket Acast och vi beklagar om någon har tagit illa upp av kontexten. Vi ser inte något positivt med att höras i det sammanhanget. Vi har tagit ner reklaminslaget från den podden och ser över våra rutiner, skriver Joakim Borgudd, presskontakt på Ikea.

Även Booli beklagar annonseringen.

– Vi har använt oss av förinspelade ljudspottar som styrs mot en specifik målgrupp, inte en specifik podd. Det är olyckligt att ljudspotten förekommit i den här podden utifrån vad som framkommit, säger Karin Grundeus, marknadskommunikatör på Booli.

Spotify: Bryter inte mot reglerna

Plattformen Podme hänvisar till att ”Brottmålspodden” publiceras hos dem via ett automatiserat RSS-flöde, och att man inte är involverade i annonsförsäljningen.

Enligt Spotifys regler är det förbjudet att dela integritetskänsligt innehåll utan medgivande. I det här fallet har man inte bedömt att något material bör tas bort.

Upphovsman själv dömd

En kartläggning av personer bakom populära rättegångspoddar visar att en del själva är dömda för brott.

”Brottmålspodden” publicerar förhör med tilltalade, vittnen och brottsoffer. Upphovsmannen dömdes själv för misshandel så sent som i fjol. 2012 dömdes han till fängelse för misshandel och ofredande. Han har också dömts för andra brott. SVT har sökt mannen i flera veckors tid, men han har inte återkommit.

Tidigare stod det att Acast drog tillbaka all annonsering efter att Ikea och Booli dragit sig ur. Acast har efter publicering hört av sig och förtydligat att deras beslut togs redan i torsdags, efter att de uppmärksammats på poddens innehåll.

Göran Lundahl, lagman vid Stockholms tignsrätt, står i domstolens lokaler och tittar mot kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Domstolschefen varnar för riskerna med krimpoddar – förutspår nytt regelverk Foto: Ellen Pan/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.