I anmälan står det att det under de sex månader det varit ensambemannade tåg har det skett incidenter som gör att skyddsombudet nu anser att riskbedömningarna behöver hanteras.
Skyddsombudet vill att MTR ska uppdatera risk och konsekvensanalyser, då ensamarbete inte förekom när en del av den senaste analysen för ensambemanning genomfördes. Skyddsombudet vill se riskbedömningarna revideras, så nya riskkällor kan tillföras och hanteras.
Uppgifter utelämnade
Enligt skyddsombudet har MTR gett den externa aktören MTO Säkerhet uppdraget att utreda risker med att köra pendeltåg själv, men facket har inte fått ta del av den rapporten. Skyddsombudet vill att det som framkom i de utredningarna ska tas med i en ny utvärdering.
I ett mail till SVT skriver MTR:s public affairs manager Esbjörn Wahlberg följande om situationen.
”Vi har löpande delat all relevant information med våra skyddsombud både i möten och i text. De har även medverkat i möten med MTO Säkerhet i samband med att de har bidragit med sin expertis.”
”Med anledning av att det varit många frågor kring detta kommer vi bjuda in skyddsombuden till genomgångar av MTO-rapporten.”