I början av året landade en rapport på MTR:s skrivbord från ett riskanalysföretag. En rapport där lokförare på MTR intervjuats av utredare som suttit med i hytten och följt förarnas arbete.
När skyddsombuden fick kännedom om rapporten och ville se den, sa MTR nej. Joakim Lindqvist som är förbundsjurist började då göra egen research för att ta reda på mer om utredningen.
– Jag har pratat med dem som varit med i utredningen, säger han.
Gett information till skyddsombuden
MTR menar att de gett skyddsombuden all information som är relevant för arbetsmiljön.
– Den här utredningen är inte en del av arbetsmiljöarbetet på det sättet, säger Joakim Sundh, vd för MTR Pendeltågen.
Riskanalysföretaget MTO Säkerhet som genomfört granskningen, bekräftar för SVT att en slutrapport levererades till MTR i början av året. VD Lena Kecklund säger att de inte kan svara på frågor om innehållet på grund av kundsekretess.
Igensnöade kameror ska garantera säkerheten
MTR ser inga problem med ensamarbete. Fackförbunden har en annan syn. De ser stora säkerhetsrisker för både lokförare och passagerare.
– I värsta fall kan det leda till dödsolyckor, säger Joakim Lindqvist.
SVT:s reporter: ”Men man ser ju ingenting” – se de igensnöade kamerorna i videon nedan:
Regionen har inte sett rapporten
Trafikregionråd Anton Fendert (MP), har avböjt en intervju och hänvisar frågor som rör personalen till MTR. I ett mejl via regionrådssekreteraren skriver han att ”de förändringar som genomförts har utretts och granskats av flera oberoende parter som funnit att de är säkra och möjliga att genomföra”.
Enligt Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen har de inte tagit del av MTO Säkerhets rapport.