Joakim Sundh VD för MTR Pendeltågen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Om en allvarlig olycka inträffar är lokföraren på pendeltåget ensam på plats till det mobila teamet anländer. Hör Joakim Sundh, vd för MTR Pendeltågen svara på kritiken om ensambemannade pendeltåg. Foto: Lisa Liljefors/SVT

MTR svarar på kritiken: ”Vi förstärker organisationen”

Uppdaterad
Publicerad

Senast igår inträffade en allvarlig olycka på ett tåg i norra Stockholm endast bemannat med en lokförare. Det är den andra olyckan inom en månad där chockade lokförare fått vänta på hjälp från det mobila teamet, enligt incidentrapporter som skyddsombud referar till.

I mars började tågvärdarna avvecklas från pendeltågen i Stockholm. Sedan förra veckan är 75 procent av tågen bemannade med enbart en förare. Vid den första allvarliga incidenten på ett ensambemannat tåg fick lokföraren vänta i nästan 30 minuter innan det mobila teamet kom till platsen.

Passagerar tog sig ut på spåret

Vid en påkörning i maj tappade den chockade lokföraren, som var ensam ombord på tåget, kontrollen över situationen. Passagerare tog sig ut från tåget och gick ut på en farlig spontanevakuering, enligt de incidentrapporter som skyddsombuden refererar till. Vid måndagens olycka är det oklart hur länge det dröjde innan det mobila teamet kom till olycksplatsen.

Strulet med pendeltågen i Stockholm

Fackförbunden och skyddsombuden är mycket kritiska. De menar att det finns stora säkerhetsrisker för både lokförare och passagerare, när en chockad förare är ansvarig för hela tåget. I maj överklagade ST och Seko Arbetsmiljöverkets beslut från i april om att häva skyddsstoppet mot ensamarbete på pendeltågen i Stockholm.

I klippet ovan hör du Joakim Sundh som är vd på MTR Pendeltågen svara på kritiken om ensambemannade kameratåg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Strulet med pendeltågen i Stockholm

Mer i ämnet