I mars började tågvärdarna avvecklas från pendeltågen i Stockholm. Sedan förra veckan är 75 procent av tågen bemannade med enbart en förare. Vid den första allvarliga incidenten på ett ensambemannat tåg fick lokföraren vänta i nästan 30 minuter innan det mobila teamet kom till platsen.
Passagerar tog sig ut på spåret
Vid en påkörning i maj tappade den chockade lokföraren, som var ensam ombord på tåget, kontrollen över situationen. Passagerare tog sig ut från tåget och gick ut på en farlig spontanevakuering, enligt de incidentrapporter som skyddsombuden refererar till. Vid måndagens olycka är det oklart hur länge det dröjde innan det mobila teamet kom till olycksplatsen.
Fackförbunden och skyddsombuden är mycket kritiska. De menar att det finns stora säkerhetsrisker för både lokförare och passagerare, när en chockad förare är ansvarig för hela tåget. I maj överklagade ST och Seko Arbetsmiljöverkets beslut från i april om att häva skyddsstoppet mot ensamarbete på pendeltågen i Stockholm.
I klippet ovan hör du Joakim Sundh som är vd på MTR Pendeltågen svara på kritiken om ensambemannade kameratåg.