Måndagens sprängning innebär att sträckan under Bromma är klar. I Stockholms nya avloppstunnel ska om några år allt avloppsvatten från Västerort rinna iväg till Sicklaanläggningen i Nacka, en del av Henriksdals reningsverk, för att renas.
Tunneln kommer då sträcka sig 1,4 mil under jord på ett djup mellan 30-90 meter. En av fördelarna blir bland annat att tidigare problem med bajsvatten i Mälaren kan undvikas.
– Tunneln är ganska stor, det innebär att det finns tillräckligt med volym för eventuella bräddningar. Det vill säga om systemet blir överbelastat så kan det vatten som annars släpps ut orenat i Mälaren tas hand om i tunneln vilket kommer förbättra miljön i Mälaren väsentligt, säger Hans Sundström.
Avloppssystemet har blivit miljarder kronor dyrare
Men det har varit många turer kring det nya avloppssystemet och den 14 kilometer långa tunneln. Bortsett från att projektet är flera år försenat, så har kostnaderna skenat under processen. Från en startnota på 5,9 miljarder kronor beräknas den nya kostnaden landa på 22,5 miljarder kronor.
Sedan tidigare är det sagt att den allmänna fördyrningen kring projektet med att förnya avloppsreningen kommer landa på skattebetalarna i form av en extrakostnad via VA-taxan. Avloppssystemet väntas vara i full drift 2031.
Vd:n för Stockholms vatten och avfall avgår
Utöver förseningen och kostnadshöjningen togs även den tidigare vd:n för Stockholms vatten och avfall ur tjänst. Detta efter att ha godkänt ett delprojekt för 1,4 miljarder som saknat politisk förankring.