Många stockholmare gillar elsparkcyklarna, men många är också kritiska till hur de framförs och hur de parkeras – eller bara slängs. I går gick Socialdemokraternas oppositionsborgarråd Jan Valeskog ut och ville se att staden tar större ansvar för att få bort felparkerade elsparkcyklar.
Idag skriver trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) på DN Debatt att han tror att acceptansen för elsparkcyklarna skulle öka med fler regleringar.
”Men lagar och regleringar behöver styras upp. I dag har en enskild kommun ingen möjlighet att själv bestämma över nya trafikslag. Det är de kommersiella aktörerna som har makten”, skriver Helldén.
Helldén vill att lagstiftningen ändras
Enligt Helldén borde lagstiftningen och trafikförordningen ändras. Idag definieras elsparkcyklar som cyklar, men om det istället vore ett eget fordonsslag skulle man till exempel kunna införa parkeringsförbud för elsparkcyklar utan att vara tvungen att även införa parkeringsförbud för cyklar.
Elsparkcyklar räknas även som gående när de framförs i gångfart. Därför kan kommuner inte reglera att elsparkcyklar enbart får framföras på cykelbanor och inte på trottoarer och gångbanor, skriver Helldén, som även vill att staden ska kunna kräva tillstånd av de aktörer som vill ställa ut elsparkcyklar på stadens gator.
Jan Valeskog (S) skriver till SVT att han välkomnar att Helldén vill reglera elsparkcyklarna. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger dock till Sveriges radio att han vill avvakta med lagförslag innan Transportstyrelsen uttalat sig i frågan.
– Vi kan inte utgå från enskilda lagförslag som någon plockar fram, utan det är expertmyndigheter som nu ser vilka förändringar som behöver göras, säger Eneroth till radion.
Voi-VD vill också ha regleringar
VD:n för elsparkscykelföretaget Voi som är störst i Stockholm vill också ha regleringar säger han till Svenska Dagbladet.
– Titta på Tyskland, där har man infört en särskild klassificering för elsparkcyklar. Man har tydliga regler för hur de ska vara utrustade och se ut. Enbart seriösa aktörer klara de reglerna. Jag skulle välkomna en sådan lösning i Sverige, säger Voi:s vd Fredrik Hjelm.