Allt färre söker sig till läraryrket, visar en sammanställning som SVT Nyheter gjort. Men det är inte enbart bristen på ansökningar som är problemet med landets lärarutbildningar, menar specialpedagogen Niclas Fohlin.
– Det är för få lärarledda undervisningstimmar. Lärarutbildningarna undervisar inte människor för att kunna praktisera att vara lärare i klassrummet.
Nu menar han att lärarutbildningen behöver förändras för att säkerställa att Sverige har en framtida lärarkår med hög kompetens.
– Den lärarledda undervisningstiden skulle behöva fördubblas och man behöver samla ihop utbildningen till ett eget college.
Lärarstudenten: Mer fokus på praktiska kunskaper
Lasse Mundt studerar till grundskolelärare vid Stockholms universitet och upplever att ett problem med undervisningen är att den ges tillsammans med de som studerar till gymnasielärare.
– Som grundskolelärare har man mer av den fostrande rollen i skolan medan elever på gymnasiet kan vara mer självgående. Så det är ganska skilda yrken och då skulle man behöva lite mer fokus på de praktiska kunskaperna i grundskolelärarutbildningen.
Grundlärarutbildningarna vid Stockholms universitet
- Antalet ansökande till grundlärarprogrammen F-3 och årskurs 4-6 vid Stockholms universitet har minskat med 41,52 % under de senaste 10 åren.
- Snittbetyget har sjunkit med 2,11 meritpoäng – det är den näst kraftigaste minskningen i landet.
Källa: SVT Nyheter