En person sitter vid ett bord i ett ljusfyllt rum med stora fönster som ger utsikt över träd med höstfärger. På bordet finns en öppen bok, anteckningsblock och en blå vattenflaska. I bakgrunden syns röda stolar och moderna inredningselement.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lasse Mundt studerar till grundskolelärare vid Stockholms universitet, hör vad han tänker om kritiken mot lärarutbildningen i klippet. Foto: Sandra Tottie/SVT

Kritik mot alltför teoretisk lärarutbildning – studenten Lasse: ”Saknas rätt perspektiv”

Uppdaterad
Publicerad

Lärarutbildningen har blivit för akademiserad och missar att ge studenterna de praktiska kompetenser som krävs för att bli framgångsrika lärare, enligt specialpedagogen Niclas Fohlin.

– Jag tycker att lärarutbildningen i dag saknar de verktyg som behövs för att ha kvalitet på utbildningen och skapa bra lärare, säger han.

Allt färre söker sig till läraryrket, visar en sammanställning som SVT Nyheter gjort. Men det är inte enbart bristen på ansökningar som är problemet med landets lärarutbildningar, menar specialpedagogen Niclas Fohlin.

– Det är för få lärarledda undervisningstimmar. Lärarutbildningarna undervisar inte människor för att kunna praktisera att vara lärare i klassrummet.

Allt färre vill bli lärare

Nu menar han att lärarutbildningen behöver förändras för att säkerställa att Sverige har en framtida lärarkår med hög kompetens.

– Den lärarledda undervisningstiden skulle behöva fördubblas och man behöver samla ihop utbildningen till ett eget college.

Lärarstudenten: Mer fokus på praktiska kunskaper

Lasse Mundt studerar till grundskolelärare vid Stockholms universitet och upplever att ett problem med undervisningen är att den ges tillsammans med de som studerar till gymnasielärare.

– Som grundskolelärare har man mer av den fostrande rollen i skolan medan elever på gymnasiet kan vara mer självgående. Så det är ganska skilda yrken och då skulle man behöva lite mer fokus på de praktiska kunskaperna i grundskolelärarutbildningen.

Grundlärarutbildningarna vid Stockholms universitet

  • Antalet ansökande till grundlärarprogrammen F-3 och årskurs 4-6 vid Stockholms universitet har minskat med 41,52 % under de senaste 10 åren.
  • Snittbetyget har sjunkit med 2,11 meritpoäng – det är den näst kraftigaste minskningen i landet.

Källa: SVT Nyheter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Allt färre vill bli lärare

Mer i ämnet