Förra året gjordes drygt 20 miljoner vårdbesök i Stockholms län. Drygt 400 000 av dessa, alltså cirka två procent av patienterna, dök aldrig upp till sin bokade tid eller avbokade försent.
Antalet uteblivna besök har minskat det senaste året. Samtidigt gjordes totalt cirka 1,4 miljoner färre vårdbesök i länet under 2020 jämfört med året före, visar siffror från Region Stockholm. Procentuellt har därför de uteblivna besöken inte minskat nämnvärt sedan patientavgiften på 400 kronor infördes den 1 september förra året.
Kostar en halv miljard årligen
Uteblivna patienter kostar regionen drygt en halv miljard kronor årligen. Regionen har inte sammanställt siffror på hur många som betalat patientavgiften för att ha uteblivit från sina vårdbesök.
Har du missat ett bokat vårdbesök?
Pernilla • Har aldrig missat en tid men har stor förståelse för att det kan bli så. För att avboka en tid så måste du göra det 24 Tim innan. Och har den tidspärren passerat skiter många i att höra av sig till vården. Hur ska man veta att man kanske blir sjuk och då menar jag magsjuk eller migrän. Och hur avbokar man vårdc en söndag om tiden är på mån? Om 24 Tim spärren passerat får man ändå betala sitt besök och då struntar många i att ringa. Det systemet måste ju ändras för tiderna till läkare är så få att de behövs för andra i behov att träffa läkare..
Gunnar Rosengren • Hej! Sms om bokad tid är bra och viktigt för de som glömmer en tid. Kanske ett par sms några dagar före och dagen före - några har detta. Om man bara uteblir så finns verkligen anledning till att tag bra betalt och kanske man inte skall få boka ny tid förrän om x antal veckor/ dagar ( även hos annan) ?
Ett helt annat problem uppstod för mig för ett tag sedan då taxin var väldigt försenad och jag kunde inte nå stället i god tid - "de tar inte emot samtal", inte ens centralt (Aleris) kunde komma fram. Om jag kommit fram så hade de troligen kunnat ta en innan mig - nu blev det en onödig t.o.r m taxin med väntetid på returen och centralen missade ett besök.
Så regionen fd landstingets dåliga kvalitet på sina uppdrag/ upphandlingar orsakar onödiga kostnader och sämre vårdservice.
Besviken • Tog ledigt från jobbet för att följa med min man till ett bokat vårdbesök. Väl framme fick vi reda på att läkaren hade ett akut besök med en annan patient. Vården hade tagit 400kr om han uteblivit men vem ersätter vår förlorade arbetstid? Tycker det är riktigt nonchalant, som om deras tid är mer värd än patienternas. Om man skall debitera borde man också ersätta.
Amelia • Det är riktigt uselt att personer med psykisk ohälsa och ADHD inte kan få bättre hjälp att komma ihåg vårdbesök och att boka om i tid. Det räcker inte med ett sms. Samtliga vårdgivare skulle vara tvungna att visa ens bokade tider på 1177 så man får en chans att kunna kolla när man har en tid utan att ringa mottagningen. Vid ADHD är det ju funktionsnedsättningen som gör att man har svårt att planera och komma ihåg och då straffas man med 400 i avgift för att man har en funktionsnedsättning. Vid psykisk ohälsa som panikångest kan man få en ångestattack på väg till besöket och inte komma fram till besöket pga det. Då straffas man också. Det är ju inte samma sak som för oss som inte har en sådan sjukdom eller funktionsnedsättning, vi kan ju faktiskt lättare planera och komma ihåg och hindras inte heller på vägen. Så att vi får betala om vi inte dyker upp är vettigt. Men inte för dem som har en verklig orsak till att de missar besök, som tex det ovan nämnda.
Hermina • Hej Sandra! Det beror nog på vad man menar med "vården". Regionen och höga chefer räknar bara siffror. Det går att räkna då när det gäller operationer och liknande. Vårdpersonalen på vanliga mottagningar vet däremot att mycket av det jobb man lägger ner inte syns i kalendern och ofta är det så att ett uteblivande gör att man kan ringa den där oroliga anhöriga, att man kan prata med den där kollegan som är på väg att bli utbränd, eller att man för en gångs skull kommer hem i tid till barnen. Så, nej, färre uteblivande löser absolut ingenting. Det behövs fler medarbetare i vården, men det är det regionen inte vill kännas vid. Den rosa elefanten i rummet, så att säga.
Fred Svensson • Min åsikt är att detta är ytterligare ett exempel på hur ovilliga/dåliga/mesiga Sverige är när det handlar om att ta betalt för de fantastiskt subventionerade tjänsterna vi har. Självklart ska även oanvända patientavgifter faktureras, skickas på påminnelse och därefter inkasso om de inte betalas! Precis lika självklart som att vi måste se till att sätta dit de som fuskar med sina CSN-lån, och undkommer att betala tillbaka.
Hermina • Två procent som uteblir, det är alltså en av femtio. Har aldrig förstått varför regionen upplever det som ett problem. Själv är jag ärligt imponerad av att 98% dyker upp, det är ju fantastiskt! Den slitna personalen brukar ändå sucka av lättnad vid varje liten lucka i det överbelastade schemat, det är tid som går att utnyttja till något vettigt i de flesta fall.
Hej Hermina! Tack för att du delar med dig av din åsikt. Vården ser det som ett problem då väntetiderna ökar ännu mer och kostnaden ligger på ca en halv miljard kronor årligen för de uteblivna besöken.
Uteblivna vårdbesök i Stockholms län
2018: 514 620 st, 2,5% av alla vårdbesök
2019: 517 864 st, 2,4% av alla vårdbesök
2020: 422 708 st, 2,1% av alla vårdbesök
Källa: Region Stockholm