Man med kortklippt hår framför musikstudio

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vilken roll Renzo Riofrio tror att hiphopmusiken kan spela för ungdomar att skapa en identitet och känna samhörighet. Foto: Michelle Derblom Jobe/SVT

Musikcoachen: ”Genom texter kan ungdomar bygga broar”

Publicerad

Renzo Riofrio arbetar för att ge fler unga från orten möjlighet att sysselsätta sig genom musiken. Han kommer regelbundet i kontakt med ungdomars musik och han ser en gemensam nämnare i låttexterna.

– Det är främst att de vill må bra. De vill kunna ge sina nära och kära det bästa, det hittar du i alla texter.

I en ny studie vid Stockholms universitet undersöks hiphopmusikens roll i identitetsskapande, integration och social tillhörighet.

Studien baseras på djupintervjuer med ett trettiotal personer med erfarenhet av och insyn i branschen. En av dem är Renzo Riofrio vid utvecklingscentret House of Music i Kista.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

”Vet hur det är att vara lite vilse”

Han brinner för att ge unga från socioekonomiskt utsatta områden en meningsfull sysselsättning genom musiken, ett arbete han nyligen fick Stockholms stads folkbildningsstipendium för.

– Det är viktigt att ge ungdomar möjlighet att vara kreativa. Vi är själva uppväxta i de här områdena, vi vet hur det är att vara lite vilse och ha få möjligheter. Och jag är själv musiker i grunden så jag vet hur det är att ha den här passionen men inte veta vad du ska göra med den, säger han.

Psykologer hjälper till att analysera texterna

Han möter ungdomar, inte bara från Järva utan hela Stockholm, som genom sina låttexter skildrar sin verklighet och sina erfarenheter.

– Vi försöker komma nära, läsa av och se vad det är ungdomarna försöker säga, om det finns nåt speciellt där på djupet. I vissa projekt har vi tagit in professionella psykologer som hjälpt till att analysera texterna och se hur vi bäst kan hjälpa ungdomarna.

Hör hur Renzo ser på hiphopmusikens roll i att skapa en identitet i videon.

House of Music

House of Music syftar till att bygga en nationell plattform för urban musik med fokus på unga från socioekonomiskt utsatta områden. De vänder sig till ungdomar mellan 12 och 25 år som vill lära sig om musikproduktion och låtskrivande.

Ungdomarna får genom olika projekt skapa musik och lära sig om hur musikindustrin, med till exempel skivbolag, marknadsföring och musiksläpp fungerar.

House of Music drivs med stöd av och i samarbete med Allmänna arvsfonden, Studieförbundet Vuxenskolan och Xclusive production.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Mer i ämnet