I en ny studie vid Stockholms universitet undersöks hiphopmusikens roll i identitetsskapande, integration och social tillhörighet.
Studien baseras på djupintervjuer med ett trettiotal personer med erfarenhet av och insyn i branschen. En av dem är Renzo Riofrio vid utvecklingscentret House of Music i Kista.
”Vet hur det är att vara lite vilse”
Han brinner för att ge unga från socioekonomiskt utsatta områden en meningsfull sysselsättning genom musiken, ett arbete han nyligen fick Stockholms stads folkbildningsstipendium för.
– Det är viktigt att ge ungdomar möjlighet att vara kreativa. Vi är själva uppväxta i de här områdena, vi vet hur det är att vara lite vilse och ha få möjligheter. Och jag är själv musiker i grunden så jag vet hur det är att ha den här passionen men inte veta vad du ska göra med den, säger han.
Psykologer hjälper till att analysera texterna
Han möter ungdomar, inte bara från Järva utan hela Stockholm, som genom sina låttexter skildrar sin verklighet och sina erfarenheter.
– Vi försöker komma nära, läsa av och se vad det är ungdomarna försöker säga, om det finns nåt speciellt där på djupet. I vissa projekt har vi tagit in professionella psykologer som hjälpt till att analysera texterna och se hur vi bäst kan hjälpa ungdomarna.
Hör hur Renzo ser på hiphopmusikens roll i att skapa en identitet i videon.
House of Music
House of Music syftar till att bygga en nationell plattform för urban musik med fokus på unga från socioekonomiskt utsatta områden. De vänder sig till ungdomar mellan 12 och 25 år som vill lära sig om musikproduktion och låtskrivande.
Ungdomarna får genom olika projekt skapa musik och lära sig om hur musikindustrin, med till exempel skivbolag, marknadsföring och musiksläpp fungerar.
House of Music drivs med stöd av och i samarbete med Allmänna arvsfonden, Studieförbundet Vuxenskolan och Xclusive production.