Negin Azimi har sedan i september arbetat som ungdomshandledare och strategisk kommunikatör på Framtidens hus i Rinkeby, som är en del av Järva stadsdelsförvaltning.
Sedan dess har hon startat upp två projekt, ett med inspirationsföreläsningar som heter Järva talks och ett program om varumärkesbyggande som heter Build your brand.
En av dem som deltar i det sistnämnda är 18-åriga Suheyla Erzurum från Tensta. Den här gången var det ”Tiktok edition” på varumärkesbyggandet och gavs av influencern Labbkillen och sociala medierexperten Maja Ralsgård.
Följ henne under kursen i snurran.
Följ Suheyla på varumärkeskurs i Rinkeby
26-åriga Negin Azimi har en bakgrund som inspirationsföreläsare och PR-konsult och menar att just entreprenörskapet var en lösning för hennes eget utanförskap i samhället.
– Det finns ett extremt stort engagemang bland unga i Järva, men jag skulle säga att det handlar om ett kunskapsglapp.
Ett kommande steg är att samverka med aktörer som uppmuntrar till företagande.
– Vi kommer införa ett samarbete med Nyföretagarcentrum där ungdomarna lättare ska kunna boka rådgivningssamtal bland annat.
Hon menar att det stora engagemanget ofta tar sig i uttryck i ett föreningsengagemang som har stor potential att övergå till lönsamma bolag eller organisationer med rätt kunskap och coachning.
”Järva anamma”
Journalistik är ofta problemorienterad och berättar om hemskheter och elände. Journalister har i uppdrag att granska och belysa oegentligheter – men måste också belysa det ljusa i vardagen och framtiden.
SVT har en redaktion i Järvaområdet sedan 2016, och jobbar från lokaler på Rinkebystråket för att göra nyanserad lokaljournalistik.
Nu publicerar redaktionen en serie som riktar blicken mot lösningar. Den som bor och verkar i Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista vet att det finns utmaningar, men också vilken stor företagsamhet och vilken kraft som finns i orten. Ett jävla anamma. Ett ”Järva anamma”.
Scrolla ner för att se fler videor i serien.