Porträtt av en kvinna med en mörk jacka som står framför en dörr. Bakgrunden visar en del av en byggnad med synliga fönster och en del av en skylt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Negin Azimi brinner för entreprenörskap i förorten. Hon har startat upp flera initiativ i Rinkeby, bland annat ett som hjälper unga att bygga sitt eget varumärke. Foto: Paulina Monzón/SVT

Negin motarbetar arbetslöshet – genom personliga varumärken

Uppdaterad
Publicerad

Arbetslösheten bland unga ökar och i socioekonomiskt utsatta områden är det extra svårt att etablera sig på arbetsmarknaden och färre startar egna företag.

– Det var lösningen för ett utanförskap för min del när jag var tonåring, just företagande och entreprenörskap, säger Negin Azimi.

Negin Azimi har sedan i september arbetat som ungdomshandledare och strategisk kommunikatör på Framtidens hus i Rinkeby, som är en del av Järva stadsdelsförvaltning.

Sedan dess har hon startat upp två projekt, ett med inspirationsföreläsningar som heter Järva talks och ett program om varumärkesbyggande som heter Build your brand.

Nyheter från SVT:s redaktion i Järva

En av dem som deltar i det sistnämnda är 18-åriga Suheyla Erzurum från Tensta. Den här gången var det ”Tiktok edition” på varumärkesbyggandet och gavs av influencern Labbkillen och sociala medierexperten Maja Ralsgård.

Följ henne under kursen i snurran.

Följ Suheyla på varumärkeskurs i Rinkeby

26-åriga Negin Azimi har en bakgrund som inspirationsföreläsare och PR-konsult och menar att just entreprenörskapet var en lösning för hennes eget utanförskap i samhället.

– Det finns ett extremt stort engagemang bland unga i Järva, men jag skulle säga att det handlar om ett kunskapsglapp.

Ett kommande steg är att samverka med aktörer som uppmuntrar till företagande.

– Vi kommer införa ett samarbete med Nyföretagarcentrum där ungdomarna lättare ska kunna boka rådgivningssamtal bland annat.

Hon menar att det stora engagemanget ofta tar sig i uttryck i ett föreningsengagemang som har stor potential att övergå till lönsamma bolag eller organisationer med rätt kunskap och coachning.

”Järva anamma”

Journalistik är ofta problemorienterad och berättar om hemskheter och elände. Journalister har i uppdrag att granska och belysa oegentligheter – men måste också belysa det ljusa i vardagen och framtiden.  

SVT har en redaktion i Järvaområdet sedan 2016, och jobbar från lokaler på Rinkebystråket för att göra nyanserad lokaljournalistik.

Nu publicerar redaktionen en serie som riktar blicken mot lösningar. Den som bor och verkar i Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista vet att det finns utmaningar, men också vilken stor företagsamhet och vilken kraft som finns i orten. Ett jävla anamma. Ett ”Järva anamma”.

Scrolla ner för att se fler videor i serien.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från SVT:s redaktion i Järva

Mer i ämnet