Två mil nya spår under mark, 11 nya stationer och 22 nya uppgångar. Det är ett gigantiskt infrastrukturprojekt som drar igång när Stockholms tunnelbanesystem börjar byggas ut efter sommaren.
– Det handlar om en investering på nästan 30 miljarder kronor. 300 byggföretag från 18 olika länder har besökt oss, så det finns ett stort intresse att vara med och konkurrera om byggkontrakten, säger Stefan Persson som är landstingets planeringschef för nya tunnelbanan.
T-banan till Barkarby klar 2024
I augusti börjar arbetet med att förlänga den blå linjen från Akalla till Barkarby. Ungefär samtidigt börjar den nya gula linjen att byggas från Odenplan till Arenastaden.
– Om arbetet går som det ska, kommer de här två linjerna att kunna öppna för trafik år 2024. Men även grenarna ut mot Nacka och Söderort kommer att börja byggas ganska snart, säger Stefan Persson.
80.000 nya bostäder
Efter 1994 då Skarpnäcks station invigdes av kungen, har det inte byggts någon ny tunnelbana i Stockholm. När utbyggnaden är klar år 2026, kommer Stockholms tunnelbana att ha 111 stationer.
– Tunnelbanan blir en viktig stomme i hela Stockholms stadsutveckling, kring de nya linjerna kommer det att byggas runt 80.000 bostäder, säger Stefan Persson.
Tunnelbaneutbyggnaden i siffror
- Stockholms tunnelbana ska byggas ut med 11 stationer och två mil spår.
- Spåren kommer att gå mellan 20 och 100 meter under mark.
- Totalt ska 3 810 000 kubikmeter fast berg sprängas ut och fraktas bort.
- Fyra kommuner får nya stationer: Stockholm, Solna, Nacka och Järfälla.
- Dessa kommuner är också med och finansierar utbyggnaden på ca 30 miljarder kronor tillsammans med staten och Stockholms läns landsting (SLL).
- Ett 30-tal entreprenader kommer att upphandlas med kontraktsvärden på mellan 30 miljoner och 1,5 miljarder kronor.
Källor: Byggvärlden och SLL