Barägaren Akash betygsätter Google reviews

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi svarar på allt.” Se recensionerna som restaurangägaren Akash Chowdhury hanterar dagligen. Foto: SVT

Restaurangägare ägnar timmar varje dag åt Google-recensioner

Publicerad

Googlerecensioner kan sänka eller lyfta ditt företag över en natt. Men att få recensionerna prövade eller raderade är svårt.

– Recensionerna från fejkkonton ska inte få förekomma, säger restaurangägaren Akash Chowdhury i Stockholm.

Vem som helst kan recensera ditt företag på Google. Det som behövs är ett konto. Andra krav på identitet krävs inte.

– Många skriver från fejkkonton, där varken bild eller namn stämmer. Det kan vara personer som kanske nekats att komma in hos oss, som varit för berusade och sedan skapar de konton och hittar på saker, säger Akash Chowdhury.

Googlerecensioner
Bilden ovan är ett exempel på en falsk recension av restaurangen som Akash Chowdhury driver. Bilderna påstås förställa baren men är AI-genererade. Foto: Skärmdump av Google-recension

Påverkar totalbetyget

Han driver en bar på Kungsholmen i Stockholm. Hit kommer främst unga personer. Och inte sällan hittar de dit via recensioner.

– Jag tycker att Googlerecensioner är jättebra, för det mesta. Men ibland kan vi få negativa recensioner för småsaker. Att en servitör inte har frågat om gästen vill ha något mer till exempel, och så får vi direkt en negativ recension. Det påverkar ju totalbetyget, säger Akash Chowdhury.

”Svarar på allt”

Han försöker att hålla daglig koll på recensionerna och lägger stor tid på att bemöta både positiva och negativa omdömen.

– Många barer bryr sig inte men vi svarar på allt. Vi vill att båda sidor ska synas för den som läser recensionerna, säger Akash Chowdhury.

Vad skulle du vilja ändra med Googles system?

– Att de inte ska acceptera recensioner från fejkkonton, säger Akash Chowdhury.

Ingen intervju

Google vill inte ställa upp på en intervju men Andrea Lewis Åkerman, företagets kommunikationsansvariga i Sverige, skriver i mejl till SVT Nyheter:

”Vi uppmuntrar användare att rapportera olämpliga recensioner för borttagning via vårt Hjälpcenter.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Googlerecensioner

Mer i ämnet