Vem som helst kan recensera ditt företag på Google. Det som behövs är ett konto. Andra krav på identitet krävs inte.
– Många skriver från fejkkonton, där varken bild eller namn stämmer. Det kan vara personer som kanske nekats att komma in hos oss, som varit för berusade och sedan skapar de konton och hittar på saker, säger Akash Chowdhury.
Påverkar totalbetyget
Han driver en bar på Kungsholmen i Stockholm. Hit kommer främst unga personer. Och inte sällan hittar de dit via recensioner.
– Jag tycker att Googlerecensioner är jättebra, för det mesta. Men ibland kan vi få negativa recensioner för småsaker. Att en servitör inte har frågat om gästen vill ha något mer till exempel, och så får vi direkt en negativ recension. Det påverkar ju totalbetyget, säger Akash Chowdhury.
”Svarar på allt”
Han försöker att hålla daglig koll på recensionerna och lägger stor tid på att bemöta både positiva och negativa omdömen.
– Många barer bryr sig inte men vi svarar på allt. Vi vill att båda sidor ska synas för den som läser recensionerna, säger Akash Chowdhury.
Vad skulle du vilja ändra med Googles system?
– Att de inte ska acceptera recensioner från fejkkonton, säger Akash Chowdhury.
Ingen intervju
Google vill inte ställa upp på en intervju men Andrea Lewis Åkerman, företagets kommunikationsansvariga i Sverige, skriver i mejl till SVT Nyheter:
”Vi uppmuntrar användare att rapportera olämpliga recensioner för borttagning via vårt Hjälpcenter.”