– Bara för att Lidingö stad fått en godkänd entreprenadbesiktning betyder inte det att vi slår på strömmen och provkör våra spårvagnar, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL, till SVT.
Den nya bron heter Lilla Lidingöbron och är till för gående, cyklister och mopedister samt Lidingöbanan. Men tågen har inte rullat över bron sedan i juni. Det som skulle varit klart i september är långt ifrån klart.
Strid om elsäkerhet
Orsaken är en strid mellan Lidingö stad och SL om elsäkerheten på bron. Nu har en ny så kallad entreprenadbesiktning gjorts av bron. Utan anmärkningar enligt kommunen, som nu anser att det är dags för SL att börja provköra och dra igång trafiken.
– Det är mycket olyckligt att trafikanterna inte har fått den kollektivtrafik i tid som varit vår målsättning. Vi hoppas att SL kan skynda på sin process så att trafiken kommer i gång, säger stadsdirektör Daniel Broman, i ett pressmeddelande.
Olika åsikter
Men så enkelt är det inte, säger Claes Keisu på SL.
– Först måste vi se besiktningsprotokollet och avvikelser som finns i det. Och vi är fortsatt inte överens om elsäkerheten. Den är fortfarande inte byggd enligt de bygghandlingarna som vi fick till oss innan bygget.
På Lidingö stad anser man däremot att det inte är några problem med elsäkerheten.
– Vi har olika syn där, säger Jan Werner, projektledare.
Ersättningstrafiken för den försenade bron kan kosta Lidingö stad miljoner – vilket har fått kommunen att hota SL med skadestånd. Se varför parterna inte kan komma överens i videon: