Ja från regeringen – ger 900 miljoner till spårväg i Uppsala

Uppdaterad
Publicerad

Det firas på Uppsala kommun idag. Detta efter regeringens beslut om att gå in och medfinansiera spårvägen i södra Uppsala. 900 miljoner kronor ligger i potten, men hur långt räcker pengarna egentligen? Och hur blir det med planerna om vi får ett regeringsskifte i höst?

Södra Uppsala ska växa i de kommande decennierna. År 2029 ska spårväg, bostäder och en ny bro över Fyrisån stå klart. Lockbetet för inflyttning till de södra stadsdelarna är fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm, som förväntas stå klart 2032.

– Vi firar på kommunen idag!

Uppsalapaketet

Det säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP), som vurmat och arbetat för spårvägssatsningen de senaste mandatperioderna.

De 900 miljonerna man nu får från regeringen utgör hälften av kostnaden för den del av spårvägen som kallas Ultunalänken, en sträckning mellan Södra staden och Bergsbrunna.

– Det här är ett viktigt beslut för Uppsala för att vi ska kunna utveckla den hållbara staden med smarta transporter som gör det snabbt att resa, men också att vi bygger stadsdelar på ett hållbart, smart sätt. Det är avgörande för Uppsala att vi får det här stödet.

Maria Gardfjell (MP) Foto: SVT

Hälften av pengarna till hälften av spåren

Utöver Ultunalänken planeras även en sträckning kallad Kunskapsspåret, som ska gå från Gottsunda via Ultuna norrut till Resecentrum i Uppsala. Även den delen beräknas kosta runt 2 miljarder kronor, och den sammantagna kostnaden för spårvägen i södra Uppsala ligger därmed på fyra miljarder kronor.

Medfinansiering för Kunskapsspåret måste sökas från regeringen, och blir det regeringsskifte i höst finns inga garantier för att Uppsala får ytterligare pengar för spårvägssatsningen, eller att alla planerna ens går i lås.

– Vi hoppas naturligtvis att vi har en regering efter valet som vill fortsätta stödja hållbar utveckling på det här sättet.

Och om det blir regeringsskifte?

– Jag har aldrig varit med om att beslut som tagits inte genomförts, oavsett om det blivit regeringsskifte eller inte. Däremot kan ju stadsmiljöavtalen(inom ramarna för vilka man fått de 900 miljonerna, reds anm.) försvinna, och vi kanske inte får samma pengar till cykeltrafik etc. Jag hoppas inte det blir så men får Sverigedemokraterna makten så vet vi ju inte vad som händer.

Spårväg splittrar alliansen

Frågan om spårväg har splittrat den borgerliga alliansen i Uppsala. Medan Liberalerna och Centerpartiet sagt nej till fyrspår- och spårvägssatsningen, har Kristdemokraterna stöttat planerna. Moderaterna varit kluvna, och valt att kompromissa för att driva fyrspårsplanerna vidare. Även Sverigedemokraterna hör till kritikerna. Kritiken har bland annat handlat om att Uppsalaborna kommer att stå för notan, och att spårväg är en förlegad teknik. Men Maria Gardfjell slår ifrån sig:

– Om vi hade satsat på exempelvis bussar så hade vi inte fått pengar från regeringen, samtidigt som kostnaderna för buss respektive spårvagn är nästan lika stora, det har utredningar visat. Uppsala är en stor stad och det kommer att finnas både och. Spårvägen gör också att vi kommer att klara kapacitetsökningen när södra staden växer, och även de klimatförändningar vi står inför, som gör att vi behöver minska bilåkandet i stadsmiljön.

Och när det gäller tekniken? Är det inte bättre att titta på ny teknik?

– Man kan alltid resonera så att man ska vänta, vänta. Men om vi väntar 10 år till på teknik som inte finns idag, då kanske vi står här med en massa bilköer som proppar igen. Det gäller att våga ta beslut om den befintliga, miljövänliga teknik som finns idag.

När kan vi åka spårvagn i Uppsala?

Byggstarten för spårvägen beräknas dra igång 2023-2024.

Byggtiden beräknas ligga på mellan 6-7 år.

Först när den nya stationen i Bergsbrunna står klar 2029 är det möjligt för trafiken dra igång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Uppsalapaketet

Mer i ämnet