Staten lovade i sin del av avtalet, som slöts 2017, att en utbyggd järnväg med fyra spår mellan Uppsala och Stockholm ska stå klar senast år 2033.
Men en grupp Knivstabor gick våren 2019 ut och kritiserade avtalet, som man menade låste fast kommunen – som i stället själv bör få bestämma i vilken takt det ska byggas.
En namninsamling startade för en folkomröstning i frågan och i november förra året lämnades 1 850 underskrifter över till politikerna i Knivsta.
Men nu har fempartistyret föregått processen och föreslagit att kommunen begär en omförhandling av avtalet – utan en folkomröstning.
Vill ha en omförhandling
– En folkomröstning kommer att kräva mycket resurser, och resultatet blir förmodligen att initiera en omförhandling av avtalet. Då vill vi gå förbi den processen och gå direkt på resultatet – vi vill ha en omförhandling, säger Peter Evansson, kommunstyrelsens ordförande (S).
Tidigare har ni ledande politiker ju sagt att det redan sker en slags omförhandling av avtalet årligen – vad är skillnaden nu?
– Den normala omförhandlingen är mer som en översyn, nu vill vi banta ned antalet bostäder som vi lovat att bygga från 15 000 till 10 000, säger Peter Evansson.
Hans förhoppning är att de politiska besluten kring frågan kan vara klara i mars.
– Efter det ska vi skriva ett brev till staten om att vi vill omförhandla avtalet. Men just nu finns ingen formell motpart, ingen förhandlare. Då kan frågan hamna hos regeringen.