SVT Uppsala har tidigare berättat att av alla tåg som avgick från Uppsala i fjol var omkring hälften försenade. När Trafikverket summerade 2023 nationellt visade det sig vara det sämsta tågåret sedan 2010.
Det har bland annat lett till att folk har sagt upp sig från sina jobb. Och just arbetsmarknaden har drabbats hårt av tågens sviktande tillförlitlighet.
Men hur mycket har då tågförseningarna kostat samhället?
2 658 förseningstimmar
Svaret finns bland de 46 183 avgångarna på sträckan Uppsala-Stockholm under 2023 som Stockholms Handelskammare granskat.
– Sträckan är otroligt viktig för vår arbetsmarknad. Att få ordning på pendlingen på den här sträckan är den enskilt viktigaste infrastrukturfrågan i Stockholmsregionen, säger David Stenergard.
Stockholms Handelskammare räknar utifrån 40 000 pendlare varje vardag och 20 000 pendlare under helger som reser på sträckan där 14,5 procent av tågen är mer än fem minuter försenade.
Totalt medför det 2 658 förseningstimmar per dag.
– Problemen har funnits länge men har eskalerat. Det blir fler och fler som pendlar och på så sätt ökar bekymren, säger David Stenergard.
En miljon kronor – per dag
Omvandlat i kronor blir det drygt 1 miljon kronor om dagen – eller totalt 374 030 054 kronor per år – och i den summan ryms mycket.
– Det handlar om produktionsbortfall på grund av att en person inte kan vara på jobbet, eller jobbar ineffektivt på grund av att den måste jobba på distans. Det handlar även om att man kanske inte handlar lunch på något närliggande ställe för att man inte är på plats eller att man exempelvis inte kan uträtta något privat ärende i närheten av jobbet, förklarar David Stenergard.
I klippet: ”Inte förvånad men chockad” – pendlarens reaktion på beräkningen.
Handelskammarens metod
• Beräkningarna är baserade på produktionsstatistik från Trafikverket. Det kan finnas mindre avvikelser mot faktiskt utfall.
• Beräkningarna inkluderar inte planerade inställda tåg då Trafikverket saknar tillförlitlig metod för att redovisa dessa. Skulle de adderas ökar den samhällsekonomiska förlusten.
• Priset per förlorad timme har hämtats från ASEK 8.0 (en analysmetod för samhällsekonomiska kalkylvärden, reds. anm.) och därefter inflationsjusterats av Stockholms Handelskammare.
• I beräkningarna utgår Stockholms Handelskammare från 40 000 resenärer varje vardag och 20 000 resenärer under lördagar och söndagar, på sträckan Stockholm-Uppsala.
• Det finns ingen officiell data över antalet resenärer per tåg. Stockholms Handelskammare har därför gjort ett antagande om ett jämnt antal resenärer under dagen.
• Totalt har Stockholms Handelskammare granskat 46 183 avgångar 2023. Har tågen varit mindre än fem minuter försenade ingår de inte i beräkningarna då de räknas som ”i tid”.
Källa: Stockholms handelskammare