Det är Karlstads Stadshus AB som har gått in med pengar tidigare, och föreslås nu göra det igen. Det handlar alltså inte om skattepengar, utan om intäkter från de andra kommunala bolagen – hyres- och elenergiavgifter.
– Vi har ju sagt från början, när vi tog över flygplatsen, att vi inte ville det men gjorde det för att säkra upp. Näringslivet var tydliga med att man behöver en flygplats.
Men det här kan bli sista året som kommunen ensam måste täcka upp för flygplatsens underskott. I december tar regionfullmäktige det slutgiltiga beslutet om att gå in som delägare.
MP kritiska
De 35 miljonerna är grundad i prognosen för hur stort flygplatsens underskott blir 2020, men beloppet är väl tilltaget. Kanske blir den faktiska förlusten något mindre än 2019 års minusresultat på 34,6 miljoner kronor.
Miljöpartiet motsätter sig kommunens stöd till flygplatsen.
– Vi tycker att det är fel att så här stora summor används för flyg som inte är bra för miljön och att det är så stora summor, säger Per-Inge Lidén (MP), ordförande i Karlstads Stadshus.