2015 var det 567 personer som i första hand sökte till de två grundlärarprogrammen på universitetet – i år var det 235 förstahandssökande – en minskning med 70 procent.
– Intresset har tyvärr minskat. Vad det beror på är svårt att säga, det finns flera faktorer. Men bland annat handlar det nog om den negativa bild av läraryrket som finns i samhället idag, säger Jessica Eriksson, dekan för lärarutbildningarna vid Karlstads universitet.
Jessica Eriksson tycker att bilden av läraryrket är alltför svartmålande.
– Det är ett krävande yrke, men det finns också mycket som är positivt, säger Jessica Eriksson.
Hon nämner bland annat möjligheten att kunna påverka och stötta barn och unga till utbildning och utveckling, något som ger mycket glädje tillbaka.
Låga betyg
De som söker har i många fall låga betyg. Är man behörig kommer man in i alla fall, eftersom söktrycket är såpass lågt. Men det är också något som dragit ner statusen på utbildningen.
– Vi ser att det finns ett samband mellan att man kommer in med låga betyg och att man hoppar av utbildningen, men det finns också de som kommer in med låga betyg men som brinner för läraryrket och som blir fantastiska lärare efter att de kämpat sig igenom utbildningen, säger Jessica Eriksson.
Sökande och antagna på Karlstads universitet
• Antalet ansökningar till de två grundlärarprogrammen har minskat mest i hela landet, 70 procent mellan höstterminen 2015 och höstterminen 2024.
• 2015 var det 3 223 sökande (567 i första hand) och 2024 var motsvarande siffra 956 sökande (235 i första hand).
• Grundlärarprogrammen hade inför höstterminen 2024 beräknat att ta in 239 studenter. Den 5 september hade 211 studenter antagits.
• 26 personer sökte till grundlärarprogrammet (grundskolan årskurs 4-6) höstterminen 2024 jämfört med 231 personer höstterminen 2015.
• 199 personer sökte till grundlärarprogrammet (förskoleklass till grundskolans årskurs 1-3) jämfört med 520 personer 2015.
• Snittbetyget bland de som läser grundlärarprogrammet vid Karlstads universitet har sjunkit med 1,55 meritpoäng mellan 2015 och 2025, från 16,30 till 14,75.