Sadaf Ahmadis utställning består av två delar. En med verk som symboliserar kvinnor som mördats av regimen i Iran. Den andra, som nu stoppas, består av betongöverdragna skulpturer som föreställer kvinnor i heltäckande slöjor, så kallade chador.
– Det kommer från min barndom när jag var tvungen att täcka mitt huvud och kropp. Jag har försökt att visa andligheten, men samtidigt den islamiska regimens styre, säger Sadaf Ahmadi, som själv flydde Iran för att slippa regimens förtryck.
Utställningen har visats i Frankrike under våren och Sadaf Ahmadi hade då kontakt med Kulturhuset i Borås som bokade in utställningen till september i år. Men nu har de ändrat sig, vilket Borås tidning var först att rapportera om.
Gemensam riskbedömning
Ida Burén, kulturchef i Borås stad, säger att beslutet grundar sig på en riskbedömning som kulturförvaltningen har gjort tillsammans med Centrum för kunskap och säkerhet i Borås.
– De delar bilden av verkets sprängkraft och rekommenderar en annan placering av verket och det har vi inte kunnat lösa rent praktiskt, säger Ida Burén.
Kulturchefen menar att verket skulle kunna exponeras för andra krafter och att det skulle kunna uppstå otrygga situationer.
– Verket skulle kunna föda olika typer av tolkningar, säger Ida Burén.
Är det inte meningen med konst?
– Det är det och hade vi varit i konstmuseet så hade vi haft kapacitet att ta hand om det, men i den här öppna ytan kan vi inte det.
”Går inte att jämföra med koranbränningar”
Men för Sadaf Ahmadi är det en påminnelse om censuren i Iran.
– Det konstiga för mig är att man sa så till mig i Sverige, som är känt för sin yttrandefrihet och demokrati, hur är det möjligt?
Men kan du inte förstå att man är försiktig med tanke på den förhöjda terrorhotnivån?
– Det går inte att att jämföra koranbränningar med en konstutställning, det är två helt olika saker. Dessutom pratar jag om mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter, säger Sadaf Ahmadi.