Det var i slutet av december som Sverigeförhandlingens slutrapport lämnades in. I flera år har förhandlarna på uppdrag av regeringen utrett sträckning och finansiering för en höghastighetsjärnväg. Sverigeförhandlingen förslår att höghastighetsjärnväg byggs som knyter Sveriges tre största städer samman. En järnväg där tåg kan gå i 320 kilometer i timmen. Prislappen landar på 230 miljarder kronor, varav största delen föreslås finansieras genom statliga lån.
Härryda är en av kommunerna längs sträckan. Men kommunalrådet tror inte på projektet.
– Det löser inte de samhällsproblem och den samhällsutveckling som vi behöver ha. Om vi ska växa i storstäderna behöver vi den nära pendlingen, säger Per Vorberg (M).
Behöver nära pendling
Om det blir någon höghastighetsjärnväg eller inte är en politisk fråga. Den lär troligtvis inte bli av utan en bred politisk överenskommelse. 2014 var höghastighetsbanor en av Alliansens valfrågor. Därefter har både Liberalerna och Moderaterna svängt i frågan.
Vid Moderaternas partistämma i oktober beslutades det att partiet ska verka för nya stambanor – däremot nämndes inget om höghastighetståg.
– Höghastighetståg tycker vi inte är ekonomiskt lönsamt och svårt att finansiera. Däremot behöver vi bygga nya järnvägssträckningar, säger Per Vorberg (M).
”Jätteviktig sträcka”
Per Vorberg lyfter själv upp det stora behovet för en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Han menar att Västsverige behöver kopplingen till flygplatsen och Borås.
– Det är en jätteviktig sträcka. Den måste man fortsätta jobba med, säger han.
Borås kommunalråd Ulf Olsson (S) är dock positiv till Sverigeförhandlingens förslag och anser att det kommer krävas en bred politisk överenskommelse.
– Detta är en så stor investering för Sveriges framtid och ska den hålla över mandatperioderna krävs det en stor bredd i en sådan överenskommelse. Jag är optimist när det gäller detta och verkligheten talar för att vi måste ha en fungerande järnväg i Sverige, har Ulf Olsson (S) tidigare sagt till SVT Nyheter Väst.