Under flera år har minskat intresse för läsning bland barn oroat såväl lärare som politiker.
– Att kunna läsa lägger grunden för att vara en demokratisk samhällsmedborgare. Både veta sin rätt men också sina skyldigheter och kunna ta del av medier, kunna vara ifrågasättande, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).
År av minskat läsande
Läsningen av böcker och tidningar hos barn och unga har i flera år minskat stadigt, enligt Statens medieråds undersökningar. Under förra årets undersökning var första gången sedan starten som den negativa trenden stannat av. Läsfrämjande insatser för unga tros ha bidragit till den utvecklingen, men läsnivåerna är fortfarande betydligt lägre än när mätningarna började.
– Regeringen går ut med stora satsningar på läsning, framförallt för barn och unga, men jag tror också att samhället är större än staten och vi behöver ta hjälp av alla goda krafter i samhället som vill hjälpa att främja läsandet, säger Liljestrand.
Inspiration från Finland: Längre skolgång
Under Bokmässan i Göteborg möttes de nordiska kultur- och skolministrarna i ett samtal om hur man kan främja läsandet för barn och unga.
– Det ser faktiskt likadan ut i de nordiska länderna, det vill säga att läsförståelsen och läsningen sjunker men där vi kanske också jobbar på lite olika vis, säger Liljestrand.
Finns det något sätt som våra grannländer jobbar med främjande av läsande som du tycker att man borde ta efter i Sverige?
– Jag tycker att det finns många goda exempel på det. Vi har inom ramen för Nordiska rådet, där Sverige har ordförandeskapet nu, lyft läsandet som en av våra prioriteringar. Vi vet att Finland har ett lite annat sätt att arbeta inom ramen för skolan. De börjar tidigare med läsningen och det ger effekter på lång sikt.