Förslaget kom redan 2015 när planerna smiddes för hur Göteborg skulle fira sin 400-årsdag: bygg en linbana med fyra stationer mellan Järntorget och Wiselgrensplatsen. Äntligen skulle göteborgarna lättare kunna åka mellan de två stadsnaven.
Men skenande investeringskostnader har gjort att politiker dragit öronen åt sig.
Först skulle bygget kosta 1,1 miljarder. I våras kom det senaste budet: linbanan skulle kosta 4 miljarder att bygga.
– Det måste till en markant lägre kostnad för att projektet ska kunna genomföras. Det är svårt att göra en exakt bedömning, men under en halvering i alla fall, sa Toni Orsulic (M) ordförande i trafiknämnden i Göteborg till SVT Väst den 25 april i år.
Kritikerna ansåg att idén borde kastas i papperskorgen och att det kostar för mycket att utreda frågan. Fram till oktober i år ska utredningarna kosta totalt 138 miljoner kronor.
Förespråkarna svarade att vi kanske kan få ner kostnaderna och vi måste ändå utveckla kollektivtrafiken för framtidens Göteborg som växer i befolkningsmängd.
Västtrafik drog sig ur projektet i april men i maj hälsade Västra Götalandsregionen att man ska fortsätta utreda frågan.
Rapport: Inte tillräckligt nyttig
Nu har teknikkonsultföretaget Sweco gjort en samhällsekonomisk kalkyl på uppdrag av Göteborg stad. Slutsatsen är nedslående för entusiasterna. Det är inte försvarbart att bygga linbanan eftersom de positiva nyttoeffekterna inte är tillräckligt stora i relation till investeringskostnaderna.
Så här står det i rapporten:
”Oavsett (...) genererar linbanan inte tillräcklig nytta för att täcka investeringskostnaden och linbanan blir därmed, givet antagna kalkylförutsättningar och för de beräknade effekterna, inte samhällsekonomiskt lönsam.”
Enligt rapporten skulle den mest positiva effekten av linbanan vara tidsbesparingen för de kollektivresenärer som skulle kunna använda linbanan. Den skulle också leda till minskad trängsel på bussar och spårvagnar.
På minussidan finns bland annat kostnader för drift och underhåll.
Två scenarior
I rapporten skriver Sweco om två olika scenarior: I det med defensiva skulle det kollektiva resandet öka med 1,4 procent per år fram till år 2040 och då ge ett samhällsekonomiskt nuvärde på 300 miljoner kronor.
I det andra mer offensiva scenariot, ökar det kollektiva resandet med 1,9 procent per år. Då skulle nuvärdet bli 700 miljoner kronor.
I båda fallen alltså långt under beräknade kostnaden på cirka 3,8 miljarder kronor.
Moderat: Vi vill se andra alternativ
Den nya rapporten till trots förändrar inte mycket för trafiknänmndens ordförande.
– Vi vill se hur linbanan kan se ut om man halverar kostnaden för den, samt väga in vilka andra alternativ som finns. För kollektivtrafiken gällande den här sträckan behöver en lösning. säger Toni Orsulic, (M) ordförande i trafiknämnden.
Förslaget om en linbana började som ett förslag från Göteborgs medborgare. Vilken kontakt tycker du att ni moderater har i dag när det gäller vad folk tycker om linbanan?
– Jag tycker att vi har bra koll och att vi lyssnar och det är folk som tycker både att den är bra och den är dålig.
Hur har ni koll på det?
– Folk hör av sig till oss, och så läser vi debattartiklar med mera, säger Toni Orsulic.
Toni Orsculic menar att en investering likt linbanan sällan möter de samhällsekonomiska krav motsvarande vad själva investeringen kostade.
Det är något rapporten också nämner: ”Många åtgärder genomförs trots att den samhällsekonomiska kalkylen genererar ett negativt nettonuvärde.”
Senare i höst ska politikerna fatta beslut om fortsättningen av linbaneprojektet. Samtidigt pågår en utredning där Västtrafik tittar på andra tänkbara lösningar för kollektivtrafiken.
Miljöpartist: Man kan bli kritisk till sådana uträkningar
Karin Pleijel (MP) andre vice ordförande i trafiknämnden är inte heller förvånad över rapporten, men menar att varken tunnelbanor eller järnvägar brukar visa på ett positivt nettonuvärde när man gör liknande utredningar.
– Men man gör dem ändå, för man vet att de behövs. Man kan bli lite kritisk till sådana uträkningar, säger hon.
– Vi vill att fler ska åka kollektivt, och en linbana skulle vara en unik lösning i vår stad, säger Karin Pleijel.
Hur bra koll har ni på vad göteborgarna tycker i frågan?
– Vi följer vad som händer i rapporteringen i frågan. Men vi vet ju inte själva vad vi tycker eftersom vi måste få veta mer när det kommer till kostnaderna. Så är det svårt för oss politiker är det så klart svårt för medborgarna att veta vad de tycker.
Hör hur Västtrafik resonerande när i april meddelade att de vill dra sig ur projektet.