Läraren Arne Kjellsson har undervisat föräldrar till döva barn i Vänersborg sedan 1998. Han upplever att de undervisningstimmar som staten ger anslag till i dag är för få.
– Många inser att de har mycket kvar att lära sig efter att deras timmar är slut. Det skapar en frustration och oror hos föräldrarna och det känns inte bra.
Myndigheten: Mer tid behövs
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, har sedan 2019 påtalat för regeringen att fler timmar behövs. Man föreslår att dagens 240 timmar ökas till 340 timmar för dem som har behov. Det kan handla dels om dem som under kursens gång inte når upp till målen och dels om dem som har behov av en större kunskap i språket.
– Det är synd att det tar tid, för vi förstår att de föräldrar som behöver det vill ju ha det nu, säger Maria Kero, utredare på SPSM.
Föräldrar ”sparar” på timmar
Enligt SPSM är det en minoritet av dem som läser kursen som utnyttjar alla timmar – tre procent. Läraren Arne Kjellson vet att flera föräldrar sparar på sin utbildningstid för att ha kvar till framtida behov, det skulle sedan kunna leda till att de inte blir utnyttjade.
– Ger man fler timmar så kan barnet se att föräldrarna hänger med i deras utveckling. Det tror jag är helt avgörande.
Kan lyftas i nästa budget
Utbildningsminister Mats Persson (L) har i tidigare intervju med P1:s Studio 1 sagt att han ser ett behov av förändring.
”Vi förstår situationen för barn och föräldrar och arbetar fortsatt inom regeringskansliet för att hitta en lösning” skriver hans statssekreterare Maria Nilsson i ett mail till SVT Nyheter Väst.
Ett besked i frågan kan komma i samband med att nästa års budget presenteras.