I tio år har Trafikverket mätt leran vid Säveån med modern teknik. På grund av sabotage och stöldrisk av kopparkablar är instrumenten säkrade i brunnar.
Här finns det tre stycken mätinstrument, så kallade inklinometer, som kan förvarna om leran är i rörelse.
– Det mäter lutningar mellan olika nivåer som översätts till en rörelse. Här har vi valt att få information om hur leran rör sig ner mot Säveån, säger Mats Christiansson, specialist geoteknik Trafikverket.
Hur stor är risken att ett ras eller skred kan inträffa här?
– Det är svårt att säga hur stor risken är. Men vi övervakar leran extra noga efter bedömning, säger Malin Lind, specialist på klimatanpassning på Trafikverket.
Finns planer på åtgärder
Tanken är att vägen ska åtgärdas inom ett par år.
– Det blir ett arbete med avsläntning, då vi omfördelar jord och lermassor vid Säveån, säger hon.
Trafikverket har sedan flera år tillbaka även pågående övervakning vid väg 41 vid Viskan i Borås, samt i Taberg söder om Jönköping.