När Ian Joseph lämnade Trinidad och Tobago i Karibien för två år sedan var det för att skapa ett nytt och tryggt liv i Sverige. Men med det stora varslet som Northvolt lagt på 1 600 personer känns framtiden skakig.
Om Ian Ioseph sägs upp har han tre månader på sig att hitta ett nytt jobb. Annars måste han till hemlandet för att söka nytt arbetstillstånd i Sverige.
– Jag försöker tänka positivt. Men med nedskärningarna är det riktigt tufft, säger han.
Migrationsverket har kontaktat Northvolt eftersom de har så många arbetstagare från tredjeland med arbetstillstånd.
– Vi kraftsamlar i en nära dialog med Northvolt för att stödja i den juridiska processen och informera kring lagar. Men det är de som har huvudansvaret att sköta information till arbetarna, säger Ulrika Ekebjär, tillförordnad biträdande regiondirektör.
Hur många från tredje land som kan drabbas är oklart eftersom förhandlingar efter varslen inte har genomförts. De har ofta kvalificerade yrken som processtekniker, ingenjörer och kemister.
Northvolt varslar personal
VW: I nära kontakt med Northvolt
Volkswagen (VW) är som stor kund i nära kontakt med Northvolt, enligt en talesperson för den tyska fordonskoncernen.
Talespersonen tillägger att VW ur det perspektivet stödjer den industriella satsningen på ökad produktion i befintliga anläggningar i Skellefteå.
Hur VW agerar som ägare eller investerare när det gäller Northvolt vill talespersonen dock inte kommentera offentligt.
VW bekräftar att deras styrelserepresentant Sven Fuhrmann har lämnat Northvolts styrelse.
"Detta beslut har ingen påverkan på Volkswagen AG:s ägande av aktier i Northvolt AB", skriver talespersonen i ett mejl till TT.
Northvolt har sedan en tid stora finansiella problem och förhandlar med såväl ägare som långivare och kunder om ett kortsiktigt räddningspaket och ett långsiktigt kapitaltillskott.
Northvolts vd Peter Carlsson har uppgett att det behövs drygt 10 miljarder kronor i långsiktigt kapitaltillskott under det kommande året.
Joakim Goksör/TT
Överblick
Skellefteås kommunalråd kritisk till hur Northvolts problem hanterats: ”Djupt besviken”
Lorents Burman (S) kommunalråd i Skellefteå är besviken och upprörd över hur regeringen hanterar Northvolts problem.
– Det är chockerande att de möjligheter Sverige haft under sju års tid nu verkar gå om intet, säger Lorents Burman (S) kommunalråd.
Tre scenarier för krisande Northvolt
Klockan tickar allt snabbare för krisande batteritillverkaren Northvolt.
Största ägaren Volkswagens investeringschef har lämnat styrelsen , flera aktieägare uppges ha hoppat av förhandlingar om ny finansiering och lån från staten är uteslutet . Och om några dagar ska bolaget betala ut löner igen.
När rinner tiden ut för Northvolt? Se SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén beskriva Northvolts alternativ och varför det sista är mest troligt.
Uppgifter: Aktieägare hoppar av förhandlingarna om nytt kapital till Northvolt
Flera av Northvolts aktieägare har hoppat av förhandlingarna om ny finansiering, uppger Sveriges Radios Ekot.
Ekot hänvisar till flera källor. Avhoppet beskrivs som ett stort bakslag i försöken att få in nytt kapital och rädda den krisdrabbade batterijätten.
Peter Carlsson lämnar som ordförande för dotterbolag
Northvolts grundare Peter Carlsson lämnar som ordförande för dotterbolaget Northvolt Ett. Det är bolaget som äger batterifabriken i Skellefteå. Detta rapporterar Dagens industri.
Personen som ersätter honom är Paul O'Donnell, som är krisexpert.
“Han har en stark bakgrund från att i styrelser driva omorganisering och omstrukturering vilket uppenbarligen är relevant för Northvolt Ett med tanke på den strategiska översynen”, uppger Erik Zsiga på Northvolt till Dagens industri.
Källor: Avgörande dagar för Northvolt
Northvolt överväger att ansöka om konkursskydd eller konkurs i USA, rapporterar flera medier med hänvisning till källor.
De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, uppger källor som sitter med i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda bolaget, enligt Financial Times.
Når inte mål
Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters som tidigare rapporterat om samma uppgifter – att Northvolt sedan i september inte når sina interna produktionsmål i Skellefteå. Det handlar bland annat om målet att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024, som nu har tagits bort av Northvolt.
Det går ungefär 100 battericeller till ett elbilsbatteri och ungefär tio gånger så många till ett batteri till en ellastbil.
Produktionen "möter kundernas behov och de åtaganden vi har gett till dem, och uppskalningen gör framsteg hela tiden", skriver Erik Zsiga i en kommentar till TT.
"Vi kommenterar aldrig rykten", är hans svar när det gäller uppgifterna om att Northvolt skulle vara dagar från att söka om konkursskydd eller konkurs.
Kapitalstarka ägare tvekar
Nu behövs ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – ovanpå de omkring 150 miljarder som redan gått åt i uppbyggnaden av koncernen. Detta ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar om att satsa mer pengar i projektet, enligt fordonsanalytikern Hampus Engellau.
Statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser också komplicerat ut, även om det mot förmodan skulle gå att få ett politiskt stöd för idén, enligt Engellau.
Joakim Goksör/TT
Skuldberget växer för Northvolt enligt Dagens Nyheter
I början av september hade Northvolt skulder till Kronofogden på knappt 17 miljoner kronor.
Nu enligt ett nytt utdrag från myndigheten som DN tagit fram har Northvolt 279 betalningsföreläggande riktade mot sig motsvarande 507 miljoner kronor.