Foto: Berno Jonsson / SVT

50 anställda saknas – ett halvår efter invigningen

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsförmedlingens nationella kundserviceenhet i Lycksele är nu i drift och rekryteringen av personal pågår för fullt. Enheten i Lycksele ska serva hela landet och telefonerna går varma.

Det var för cirka ett och ett halvt år sedan som beskedet kom. Arbetsförmedlingen, som är en förvaltningsmyndighet under Arbetsmarknadsdepartementet, beslutade att lägga ett av sina kundservicekontor i Lycksele. Ett positivt besked för hela bygden och ledande politiker jublade.

Nu är man igång med verksamheten i de gamla mejerilokalerna mitt i Lycksele. Liknande kundservicekontor finns också i Arvidsjaur och Luleå.

– Vi kommer att vara 44 medarbetare vid årets slut, men målet är att vi ska vara ett hundratal anställda, säger Linda Hägglund som är sektionschef vid Arbetsförmedlingens kundservice i Lycksele.

Folk från hela landet ringer till kundservicen.

– Det ringer hela tiden, vi får nog in cirka 1500 samtal i veckan, säger Linda Hägglund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.