Northvolts vd Peter Carlsson och fabriken i Skellefteå

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det känns jättejobbigt” – Northvolts vd Peter Carlsson var på plats i Skellefteå. I videon berättar han om varför de tvingas varsla anställda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT/ Magnus Lejhall/TT

1 600 jobb försvinner från Northvolt i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

1 600 får lämna batterifabriken Northvolt. Detta på grund av företagets ekonomiska kris. Totalt handlar det om nästan en fjärdedel av alla anställda i Sverige.

– Det är jättetungt men nödvändigt. Det är klart att man personligen kan känna sig vemodig över att behöva ta såna här beslut. Inte minst för personerna och familjerna som drabbas, säger Peter Carlsson, vd på Northvolt.

Det handlar om 1 000 tjänster som försvinner i Skellefteå, 400 i Västerås och 200 i Stockholm.

I Skellefteå stoppas utvecklingen av projektet Northvolt Ett. För Västerås del bromsas ”Northvolt Labs” och kvar blir bara grundläggande produktutveckling. I Stockholm försvinner tjänster från huvudkontoret, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Det är ett dramatiskt besked, en mycket större personalneddragning än de 300 jobb som man pratade om för bara några veckor sedan, säger SVT:s ekonomireporter Kristina Lagerström.

Ekonomisk kris

De senaste två åren har det stått klart att Northvolt har stora problem med att få fart på batteritillverkningen, vilket bland annat drabbat den svenska lastbilstillverkaren Scania. Fabrikens produktion har den senaste tiden legat på bara en bråkdel av kapaciteten.

Dessutom har det blivit tydligt att bolaget blöder pengar och att man har svårt att få in nytt kapital. Nu stoppas alla planer på expansion med nya fabriker på fler orter.

– Det är tuffare finansiell marknad. Det här året har det varit en hel del negativa rörelser i elbilsförsäljningen i hur olika biltillverkare har pratat om deras ambitionsnivåer. Det påverkar också investerarna, säger Peter Carlsson.

– Nu måste vi dra ner våra kostnader och fokusera på det som är kärnan. Vi jobbar hårt för att komma till lönsamhet.

Förhandlingar med facket

Akademikerföreningen har tillsammans med andra berörda fackförbund suttit i förhandlingar med Northvolt.

– Att förlora sitt arbete är tungt och många medlemmar har nu en tuff tid framför sig. Vår uppgift nu är att stötta våra medlemmar och bidra till att de snabbt hittar nya arbeten, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Northvolt varslar personal

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Rusning till svenskakurser i Skellefteå efter Northvolt-varsel

Nystartade kurser i svenska i Skellefteå har snabbt blivit fullbokade av tidigare anställda från Northvolts batterifabrik.

På fabriken var engelska arbetsspråket, men för att söka nya jobb kräver arbetsgivare ofta kunskaper i svenska.

Överblick

Skellefteås kommunalråd kritisk till hur Northvolts problem hanterats: ”Djupt besviken”

Lorents Burman (S) kommunalråd i Skellefteå är besviken och upprörd över hur regeringen hanterar Northvolts problem.

– Det är chockerande att de möjligheter Sverige haft under sju års tid nu verkar gå om intet, säger Lorents Burman (S) kommunalråd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Tre scenarier för krisande Northvolt

Klockan tickar allt snabbare för krisande batteritillverkaren Northvolt.

Största ägaren Volkswagens investeringschef  har lämnat styrelsen , flera aktieägare uppges ha  hoppat av förhandlingar  om ny finansiering och  lån från staten är uteslutet . Och om några dagar ska bolaget betala ut löner igen.

När rinner tiden ut för Northvolt? Se SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén beskriva Northvolts alternativ och varför det sista är mest troligt.

Peter Carlsson lämnar som ordförande för dotterbolag 

Northvolts grundare Peter Carlsson lämnar som ordförande för dotterbolaget Northvolt Ett. Det är bolaget som äger batterifabriken i Skellefteå. Detta rapporterar Dagens industri.

Personen som ersätter honom är Paul O'Donnell, som är krisexpert.

“Han har en stark bakgrund från att i styrelser driva omorganisering och omstrukturering vilket uppenbarligen är relevant för Northvolt Ett med tanke på den strategiska översynen”, uppger Erik Zsiga på Northvolt till Dagens industri.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Arbetsgivare från hela Sverige står på kö för att locka de eftertraktade personerna att börja jobba just hos dem – de har nämligen kompetens som saknas i Sverige.

VW: I nära kontakt med Northvolt

Volkswagen (VW) är som stor kund i nära kontakt med Northvolt, enligt en talesperson för den tyska fordonskoncernen.

Talespersonen tillägger att VW ur det perspektivet stödjer den industriella satsningen på ökad produktion i befintliga anläggningar i Skellefteå.

Hur VW agerar som ägare eller investerare när det gäller Northvolt vill talespersonen dock inte kommentera offentligt.

VW bekräftar att deras styrelserepresentant Sven Fuhrmann har lämnat Northvolts styrelse.

"Detta beslut har ingen påverkan på Volkswagen AG:s ägande av aktier i Northvolt AB", skriver talespersonen i ett mejl till TT.

Northvolt har sedan en tid stora finansiella problem och förhandlar med såväl ägare som långivare och kunder om ett kortsiktigt räddningspaket och ett långsiktigt kapitaltillskott.

Northvolts vd Peter Carlsson har uppgett att det behövs drygt 10 miljarder kronor i långsiktigt kapitaltillskott under det kommande året.

Joakim Goksör/TT

Markerad händelse

Källor: Avgörande dagar för Northvolt

Northvolt överväger att ansöka om konkursskydd eller konkurs i USA, rapporterar flera medier med hänvisning till källor.

De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, uppger källor som sitter med i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda bolaget, enligt Financial Times.

Når inte mål

Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters som tidigare rapporterat om samma uppgifter – att Northvolt sedan i september inte når sina interna produktionsmål i Skellefteå. Det handlar bland annat om målet att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024, som nu har tagits bort av Northvolt.

Det går ungefär 100 battericeller till ett elbilsbatteri och ungefär tio gånger så många till ett batteri till en ellastbil.

Produktionen "möter kundernas behov och de åtaganden vi har gett till dem, och uppskalningen gör framsteg hela tiden", skriver Erik Zsiga i en kommentar till TT.

"Vi kommenterar aldrig rykten", är hans svar när det gäller uppgifterna om att Northvolt skulle vara dagar från att söka om konkursskydd eller konkurs.

Kapitalstarka ägare tvekar

Nu behövs ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – ovanpå de omkring 150 miljarder som redan gått åt i uppbyggnaden av koncernen. Detta ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar om att satsa mer pengar i projektet, enligt fordonsanalytikern Hampus Engellau.

Statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser också komplicerat ut, även om det mot förmodan skulle gå att få ett politiskt stöd för idén, enligt Engellau.

Joakim Goksör/TT

Skuldberget växer för Northvolt enligt Dagens Nyheter

I början av september hade Northvolt skulder till Kronofogden på knappt 17 miljoner kronor.

Nu enligt ett nytt utdrag från myndigheten som DN tagit fram har Northvolt 279 betalningsföreläggande riktade mot sig motsvarande 507 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomisk kris för Northvolt

Mer i ämnet