I en opinionsundersökning gjord av Västerbottens läns stora nyhetsredaktioner framkommer att bara hälften av de tillfrågade offentliganställda vågar kritisera sin arbetsgivare om allvarliga missförhållanden.
Men Emma Sehlstedt från Skellefteå är en av dem som vågat träda fram och berätta om brister hon upplevde på sin dåvarande arbetsplats inom hemtjänsten på Skellefteå kommun. Det var i januari 2017 som hon visade upp matlådorna i media, vilket väckte stor uppmärksamhet.
– Det var väldigt många vi serverade mat till och det såg inte aptitligt ut alla gånger. Vi försökte göra vårt bästa och smaksätta maten och lägga upp det så fint det bara gick, men vi hade våra begränsningar, säger Emma Sehlstedt.
Utifrån hur det blev – ångrar du något idag?
– Såklart har jag önskat att jag kunde göra en ännu större påverkan, att det skulle hända ännu mer. Men jag ångrar det inte.
”Kritiken bidrog till ett bättre samarbete”
Peter Lundmark, måltidschef på Skellefteå kommun, menar att Emma och kollegornas kritik gjorde skillnad.
– Att de fotograferade maten och gav kritik bidrog till att det är ett bättre samarbete mellan måltidsavdelningen och hemtjänsten i dag. För mig är det viktigt att uppmuntra medarbetare att uttala sig om något är fel. En verksamhet förbättras ständigt men kritik är en viktig drivkraft för att utveckla en verksamhet, säger Peter Lundmark.
I klippet ovan kan du höra vad som fick Emma att berätta om bristerna som hon upplevde.