Vill säkra det samiska språkets framtid

Publicerad

Alla samiska barn ska vara i en skolmiljö där de lär sig saker och ting på samiska, på så sätt säkrar man framtiden för språket.

Det är visionen hos Mikael Vinka, Sveriges första professor i samiska på sju år.

– Det är hos de små barnen, dels i förskoleåldrar och dels också i skolåldrar som framtiden ligger, säger Mikael Vinka.

En politisk fråga

Mikael Vinka är Sveriges första professor i samisk på sju år. För honom står språkrevitaliserng, alltså att återuppliva samiskan, högt upp på agendan. Men när jag intervjuade Mikael Vinka förra gången, i november, påpekade han att det i Sverige är förbjudet att återuppliva samiskan på bästa möjliga sätt.

Det beror på att all utbildning enligt skollagen inte får ske på det språk som ska revitaliseras.

– Det är väldigt mycket en politisk fråga, men det är viktigt att vi på sikt kan få en lagstiftning som liknar det vi har i till exempel Norge och Finland, där språken kan användas fullt ut, säger Mikael Vinka.

Vad är det du vill åstadkomma som professor?

– Givetvis vill jag försöka åstadkomma att ämnet syns mer, dels internt också, men att man kan vara behjälplig och stödja allt det arbete som sker i det samiska samhället. Det är enormt viktigt, för att inte tala om språkrevitaliseringsrörelserna som är väldigt starka på alla håll och kanter i det samisk samhället.

Vill bidra till utvecklingen

Även om Mikael Vinka inte tror att varken en professor eller ett lärosäte kan åstadkomma språkrevitalisering, så tror han att professuren kan innebära råd och stöd i frågan.

– Förhoppningsvis kommer jag och mina kolleger här på universitetet att kunna vara en slags resurs för det samiska samhället i språkfrågor, att vi ska kunna vara ett stöd och på så sätt kunna bidra till utvecklingen. Det är väl den största förhoppningen, säger den nyblivne professorn i samiska Mikael Vinka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.