Upprördheten är stor i de tyska medierna över de senaste dagarnas avslöjanden om tester på apor och människor med kvävedioxid.
Försöken utfördes 2014 på uppdrag av organisationen EUGT som grundades av de tyska bilföretagen Daimler, BMW och VW. De har alla tagit avstånd från testerna som gjordes för att se hur modernare dieselavgaser påverkar hälsan.
VW kollar aporna
Volkswagen ska nu sluta med djurförsök och lovar att koncernen ska ta reda på vad som hänt med aporna efter testerna. Chefslobbyisten Thomas Steg har blivit entledigad på egen begäran.
Lovade öppenhet
Tidningen Der Spiegel skriver att den nye chefen för VW, Matthias Müller, lovade öppenhet och en ändring av företagskulturen när han tillträdde efter avgasskandalen 2015. Det var ett akut behov i en hierarkiskt uppbyggd koncern som präglades av ”rädsla, testosteron och teknikbesatthet”, enligt tidningskommentaren. Müller har inte lyckats skapa det förtroende som bilföretaget så väl behövde. Att Volkswagen skyller djur-och människotesterna på ”enskildas felbedömningar”är ett tecken på att företaget är ”sjukt”, fortsätter tidningen.
Styrelsen ställs till svars
Den tyska delstaten Niedersachsen är storägare i VW-koncernen och de toppolitiker som sitter i företagets styrelse ställs nu också till svars för sin bristande kontroll över vad som händer i företaget.
Alla politiker, även företrädare för Merkelregeringen, fördömer det inträffade i starka ordalag och kräver utredningar och att skyldiga straffas.
Frågor i parlamentet
Politiker i miljöpartiet De Gröna har krävt en särskild frågestund i förbundsdagen. De vill veta om regeringen känt till bilindustrins forskningsmetoder och om dessa finansierats med statliga pengar.
Merkelregeringen har kallat företrädare för bilindustrin till undersökningskommissionen för avgasskandalen.