Antalet ansökningar om resegaranti till den svenska myndigheten Kammarkollegiet ligger på omkring 12 000 stycken. Efter att Detur gick i konkurs 17 oktober var det möjligt för resenärer att söka resegaranti som hanteras av myndigheten.
SVT Nyheter har intervjuat flera personer som väntar på pengar – handläggningstiden är fyra till sex månader och det är inte säkert att alla som ansöker får tillbaka sina pengar. Bland annat måste man ha ansökt om garantin inom tre månader från att man fick besked om att resan ställdes in.
Kammarkollegiets hantering påverkas inte av att varumärket Detur nu sålts vidare av konkursförvaltaren.
Torben K Simonsen säger till BT att Aventura Rejser betalat en stor summa till konkursboet och att han förstår frustrationen hos dem som förlorat pengar. Nu påbörjas arbetet att försöka återställa Deturs skamfilade rykte som researrangör.
– Vi är väl medvetna om att varumärket Detur är skadat. Det är den uppgiften vi tar på oss, vi närmar oss ödmjukt och målmedvetet uppdraget att återställa Deturs rykte och trygghet, säger Simonsen.