Huthirebeller

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon kan du se en intervju med mannen som kallats ”Tim-Houthi Chalamet”, och höra utrikesreportern förklara vad som ligger bakom huthiernas sociala medier-ambitioner. Foto: Reuters/SVT

Huthirebeller satsar på sociala medier: ”Propagandan har lyckats”

Uppdaterad
Publicerad

Ett oerhört brutalt styre. Så beskriver SVT:s utrikesreporter Stina Blomgren huthierna i Jemen, en shiamuslimsk milisgrupp som nu fått allt större närvaro i sociala medier – även på engelska.

Fartyget ”Galaxy Leader” kapades av Huthirebeller i Röda havet i slutet av november 2023, något som utvecklats till en propaganda-succé.

Jemeniter har åkt ut till fartyget för att ta selfies på däck, och det har bildat kuliss till huthi-producerade videor med danser, knivar och flaxande jemenitiska flaggor, videor som sedan spridits i sociala medier.

Attacker i Röda havet

– För huthierna är det här en möjlighet att nå nya målgrupper med sitt budskap, och den möjligheten vill de ju ta, säger utrikesreporter Stina Blomgren.

”Tim-Houti Chalamet”

Sedan mitten av januari har också delar av nätet varit närmast besatt av en man som filmat sig själv ute på det kapade fartyget och spridit klippen i sociala medier.

Han kallas ”Hot Houti” och ”Tim-Houti Chalamet”, på grund av hans påstådda likhet med skådespelaren Timothée Chalamet. Samtidigt har han kritiserats för att ”glamorisera huthierna”, och i mitten av januari stängde Tiktok ner hans konto.

I videon ovan kan du se en intervju med honom – och höra utrikesreporterns analys av vad huthirebellerna hoppas uppnå med sina satsningar på sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Attacker i Röda havet

Mer i ämnet