• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Barn med adhd behöver rörelse för att lära

Uppdaterad
Publicerad

Barn med adhd som rör sig mycket och har svårt att sitta stilla i klassrummet behöver inte vara omotiverade. Istället måste de röra sig för att klara av svåra arbetsuppgifter.

Barn med adhd kan ha svårt för att sitta stilla i skolbänken, medan de hemma framför ett spännande videospel eller en film kan sitta blickstilla. Många kanske tror att de vitt skilda beteendena beror på att barnen saknar i motivation i skolan. Men forskning visar att det inte behöver vara så.

– Barn med adhd behöver röra sig när de använder exekutiva förmågor. Rörelse hjälper dem att vara alerta, säger psykologiprofessor Mark Rapport vid University of Central Florida. 

Tittade på Star Wars och matematik-film

I studie som publicerats i Journal of Abnormal Child Psychology testades 62 pojkar mellan 8 och 12 år. Drygt hälften hade adhd medan pojkarna i kontrollgruppen inte hade det. Alla testpersoner fick se två korta filmer på 10 minuter var. Den ena filmen var en scen ur Star Wars Episode 1 och den andra var en instruktionsvideo med matematiska problem.

Båda grupperna tittade uppmärksamt på Star Wars-filmen. Men när barnen med adhd såg matematik-filmen snurrade de på stolen, trummade med fötterna och bytte position ofta. Enligt Mark Rapport kan symptom på adhd, som överdrivet rörelsemönster, triggas av kognitivt utmanande uppgifter.

Lite har hänt inom skolan

Kunskapen är inte helt ny, men det har inte hänt mycket inom skolan för att anpassa sig till barn med adhd. Ylva Ginsberg, medicinsk sakkunnig på Socialstyrelsen och adhd-forskare vid Karolinska institutet menar att det är bra med studier som stödjer det man har sett hos barnen, men som inte har kunnat beläggas.

– Det är viktigt att det inte blir missförstånd kring varför de beter sig som de gör, att man förstår funktionen, det vill säga att rörelse hjälper dem med koncentrationen.

”Sitt stilla nu” räcker inte

Om barnen missar information som ställer krav på arbetsminne så måste vi anpassa hur man ger information så att de har möjlighet och förutsättningar att ta till sig den, menar Ylva Ginsberg.

– Det måste på allvar bli ändringar i skolsituationen, för det behövs ju. Det hjälper inte att säga till barn med adhd ”men sitt stilla nu”.

Studien bygger på tidigare forskning av Mark Rapport från 2015.

Adhd, vad och varför? Lär dig mer i Vetenskapens värld på måndag den 19 februari klockan 20:00 eller på SVTPlay.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.