Ekosystem återställs för att till exempel säkerställa tillgång på mat, bromsa klimatförändringar och förhindra att arter dör ut. Om en våtmark har torrlagts kan den återställas genom att till exempel täppa igen diken som grävts. I andra miljöer kan trädplantering vara ett alternativ, men ofta behövs fler åtgärder samtidigt för att lyckas.
För att minska sin påverkan på miljön engagerar sig företag ofta i sådana initiativ. Men en ny studie visar att många företag lovar mer än de håller.
”Vissa företag överdriver sina initiativ för att stärka sitt rykte”, skriver forskarna – så kallad greenwashing.
Har undersökt världens 100 största företag
Forskarna har undersökt hur 100 av världens största företag redovisar sina initiativ för att återställa ekosystem. De har försökt hitta information om exempelvis hur mycket pengar som läggs, hur återställningen lyckats och hur åtgärderna följs upp.
– Det här är väldigt viktig information, utan den har vi ingen aning om projekten fungerar eller inte, säger marinbiologen Tim Lamont.
Apple och Pepsi visar inga långsiktiga planer
Majoriteten av företagen har stora brister i sin rapportering. Apple har till exempel ingen information om vilka effekter deras åtaganden fått för ekosystemen och Pepsi redovisar inte hur mycket pengar de lägger på projekten. Ingen av dem berättar hur de har tänkt följa upp resultaten.
Datortillverkaren Dell prickade inte in ett enda av de elva områden forskarna letade efter.
Nestlé – med varumärken som Zoégas och After Eight – tycks rapportera mer öppet. De redovisade visserligen inte hur mycket pengar de spenderat och hade inga andra ekosystem att jämföra resultaten med, men deras rapport innehöll information om allt annat som undersökts.
”Många ekosystem restaureras med trädplantering för att det är lite hippt just nu”, säger miljöforskaren Sara Löfqvist. I videon ovan tipsar hon om hur företagen kan göra i stället för att undvika greenwashing.