Vid Sågverket Kastet utanför Gävle gör företaget Setra sågade trävaror. Sågspånet blir idag till pellets som eldas, men nu byggs Sveriges första pyrolysfabrik för att omvandla det till bioolja istället för att ersätta fossila bilbränslen.
Räcker till 15 000 bilar
– Det kommer att räcka till cirka enligt våra beräkningar 15 000 bilars årsförbrukning ungefär i stora tal, säger Chefen Pontus Friberg ordförande Pyrocell.
Det finns sju miljoner bilar i Sverige så den här fabriken som öppnar i september behöver kompletteras med många, många fler om sågspånsbensinen ska räcka. Regeringen har satt upp målet att mer än en tredjedel av bensinen som tankas år 2030 ska vara från bioråvara.
– Det finns väldigt mycket råvara i form utav sågspån i Sverige. Det finns möjligheter att bygga fler anläggningar, fortsätter Pontus Friberg.
Låginblandning i vanlig bensin
Sågspånen hettas upp till 500 grader i en syrefri reaktor. Ut kommer tjärdoftande pyrolysolja. Den raffineras sen till biobensin av fabrikens andra ägare, Preem. Oljebolaget planerar låginblandning på knappt 2 procent till att börja med eftersom biobensinen innehåller mer metaller som kan öka risken för korrosion i raffinaderiets utrustning. (RÄTTELSE 2021-06-20: i en tidigare version stod att biobensinen ökar risken för korrosion i bilmotorerna, detta stämmer ej).
Svenska skogen räcker ej
– Vi behöver många fabriker och framförallt behöver vi större fabriker än den som Pyrocell utgör för det är ju ändå en första demonstrationsfabrik. Följande fabriker kommer att vara större och också använda andra tekniker, anser Erik Furusjö som är biobränsleforskare på Rise och Luleå tekniska universitet.
De beräkningar som Erik Furusjö gjort visar att råvaran i form av svenska skogsrester inte räcker till alla dagens bilar. Sågspån, bark och grenar täcker max en tredjedel av dagens bilbränslebehov. De flesta bilar måste därför gå på el framöver för att nå klimatmålen.
– Effektivisering och elektrifiering och biobränslen tillsammans är det som utgör lösningen, det är ingen enskild pusselbit som är helt avgörande för transportsektorn totalt, avslutar Erik Furusjö.